Koleją do Kleszczowa? Wiele zależy od samorządu

  • fakty.bai.pl (AS)
  • 02-11-2012
  • drukuj
Czy Kleszczów będzie miał nowoczesne połączenie kolejowe z resztą kraju? Jak wykorzystać w tym celu istniejącą infrastrukturę kolejową? Takie pytania stawiali sobie uczestnicy konferencji, która niedawno odbyła się w siedzibie Fundacji Rozwoju Gminy Kleszczów.
Koleją do Kleszczowa? Wiele zależy od samorządu
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele dwóch liderów krajowego transportu, a więc PKP i PKS, samorządowcy oraz przedstawiciele wielu przedsiębiorstw, zainteresowanych możliwością uruchomienia transportu kolejowego na terenie najbogatszej polskiej gminy. Andrzej Szczepocki, prezes FRGK, otwierając konferencję zwrócił uwagę, że sprawna linia kolejowa nie tylko w Kleszczowie ale i w sąsiednich gminach to żadna fanaberia, ale konieczność wynikająca z tempa rozwoju gospodarczego.

- Stan sprawdzający się 30 lat temu jest dziś niewystarczający - przekonywał Szczepocki podczas spotkania. - Kopalnia i elektrownia korzystają z kolei w coraz mniejszym zakresie, ale proszę zobaczyć jak już zmienił się Kleszczów i jak zmieni się w najbliższym czasie. Potrzebujemy nowych rozwiązań telekomunikacyjnych, socjalnych, transportowych.

Strefy przemysłowe wokół Kleszczowa rozwijają się bardzo dynamicznie i potrzebują wydajnych rozwiązań logistycznych. Lokującym się tu przedsiębiorstwom nie wystarczą już inwestycje w sieć dróg, coraz głośniej mówi się o lotnisku czy właśnie połączeniu kolejowym. Podwaliny przecież są, funkcjonuje bowiem linia łącząca Piotrków z Rogowcem. Niestety, od pewnego czasu pojawiały się pogłoski o likwidacji tej trasy. Jak się okazało, nie były całkiem bezpodstawne...

- Nie powinniśmy mówić o zamknięciu - tłumaczył Robert Mazur, przedstawiciel PKP S.A. - Jeśli już, to o wygaszeniu danej linii kolejowej, co w tym konkretnym przypadku jest bardzo realne. Ale zgodnie z rozporządzeniem ministra obsługujący linię podmiot, a jest to PLK S.A. może przekazać ją samorządom lub prywatnemu inwestorowi. Może to będzie korzystne rozwiązanie?

PLK zarządza obecnie infrastrukturą o długości 19 tysięcy kilometrów; docelowo wartość ta ma nie przekraczać 15 tysięcy. Cięcia trzeba więc będzie gdzieś zrobić. Linia 24, łącząca Piotrków z Rogowcem jest przestarzała, PLK S.A. nie chcą jej modernizować, bo w obecnej sytuacji nie ma to podstaw ekonomicznych. Robert Mazur powiedział wprost: - PLK nie jest zainteresowana zarządzaniem tą infrastrukturą. Czas na samorządy.

To oznacza wydatki i konieczność współpracy na szczeblu wielu ośrodków władzy - gminnych, powiatowych, a nawet Marszałka Województwa. Zainteresowanie pomysłem zmodernizowania istniejącej trasy wyraził Jacek Rożnowski, wójt Kleszczowa, choć domagał się od przedstawicieli PKP szczegółowego planu wydatków i harmonogramu prac. Również samorządowcy z Piotrkowa Trybunalskiego, Bełchatowa czy Woli Krzysztoporskiej zadeklarowali pomoc i chęć uczestniczenia w takim projekcie.

Spotkanie miało pomóc wypracować wspólne stanowisko wszystkich zainteresowanych stron. Sytuacja nie jest łatwa; specjaliści szacują, że zmodernizowanie trasy w obecnym wymiarze to koszt 2 milionów złotych. Kolejne pół miliona pochłonie rocznie jej utrzymanie. A przecież to dopiero początek - odnogę do strefy przemysłowej w Bogumiłowie trzeba dopiero wybudować.

- Samorządy nie powinny na tym etapie aż tak bardzo angażować się w takie projekty. To zadanie dla polskich kolei - podkreślał prezes FRGK, Andrzej Szczepocki - Modernizacja? Tak, ale my chcemy mówić przede wszystkim o rozbudowie! Remont tej trasy zainteresuje tylko dwie firmy, kopalnię i elektrownię. Ale żeby ta trasa zwiększyła swoją efektywność ekonomiczną trzeba wypracować metodę, która pozwoli włączyć się w linię kolejową nowym podmiotom i to w ciągu kilku najbliższych lat. I tu PKP ma pole do popisu...

Kleszczowska konferencja zakończyła się przyjęciem trzech wniosków. Zgodnie z nimi, wszystkie strony są zainteresowane projektem trasy kolejowej Piotrków - Rogowiec - Kleszczów. PLK ma opracować koncepcję tego przedsięwzięcia i dokonać analizy finansowej. Wszyscy uczestnicy spotkania mają miesiąc na to, by stworzyć koncepcje rozwojowe sieci kolejowej, która będzie biegła przez tereny ich gmin. Później jeden, wspólny wniosek zostanie złożony do marszałka województwa - po to, by w planach na lata 2014-2020 wziął pod uwagę przejęcie i rozbudowę tej linii od PLK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU