Kolejne inwestycje na lotnisku w Pyrzowicach

Polski oddział niemieckiej firmy Max Boegl dokona modernizacji portu lotniczego w Pyrzowicach, której koszt wyniesie 81 mln zł.
Kolejne inwestycje na lotnisku w Pyrzowicach

W ciągu najbliższych dwóch lat polski oddział niemieckiej firmy Max Boegl wybuduje m.in. nową płytę postojową dla samolotów w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz zmodernizuje drogi kołowania.

W piątek przedstawiciele lotniska poinformowali o podpisaniu kontraktu na wykonanie robót budowlanych. W ramach umowy do 2013 r. powstanie 149 tys. m kw. nowych nawierzchni lotniskowych. Przedsięwzięcie ma być finansowane m.in. z unijnych środków.

- To największa, zarówno pod względem kosztów jak i skali robót, inwestycja w dotychczasowej działalności portu - powiedział PAP rzecznik lotniska, Cezary Orzech. Przypomniał, że rozbudowa płyt postojowych to część wieloletniego programu inwestycyjnego portu, wartego w sumie ponad 500 mln zł.

Kilka dni temu w Pyrzowicach oddano do użytku zmodernizowany kosztem 6 mln zł hangar techniczny, budowany jest też kolejny, za ponad 26 mln zł. W maju ruszy rozbudowa płyt postojowych i dróg kołowania.

Czytaj też: Katowice rozwijają bazę obsługi samolotów

Najważniejszą częścią tej inwestycji będzie nowa płyta o powierzchni 110 tys. m kw. z 15 stanowiskami postojowymi. Będą mogły korzystać z niej zarówno samoloty typu np. Airbus A320 czy Boeing 737, jak i większe, np. Boeing 757.

Płyta będzie wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą w przyszłości przyjmowanie samolotów przy widzialności nie mniejszej niż 350 m i podstawie chmur nie niższej niż 30 m.

Ponadto w ramach umowy rozbudowana będzie droga kołowania, co umożliwi korzystanie z niej przez różne typy samolotów. W tym fragmencie inwestycji łącznie powstanie 30 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej; kolejne 9,2 tys. m kw. to przebudowa innej drogi kołowania.

Rozbudowa płyt postojowych to nie jedyna duża inwestycja w podkatowickim porcie. Kolejną jest planowana budowa nowej drogi startowej. Władze lotniska zakładają, że do końca 2011 r. wydane będą wszystkie niezbędne decyzje administracyjne związane z tym przedsięwzięciem. Niespełna tydzień temu została wydana tzw. decyzja środowiskowa, umożliwiająca dalsze działania. Ich zwieńczeniem będzie zawarcie umowy na dofinansowanie inwestycji z unijnych środków kwotą ok. 170 mln zł. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na wykonawcę nowego pasa.

Unijne dotacje to część środków, z których finansowane będą inwestycje. Pozostałe fundusze GTL zamierza pozyskać m.in. z obligacji, które będą emitowane od początku przyszłego roku do 2015. Emisją zajmie się konsorcjum banków BRE i Nordea. Planowana jest emisja wartych 180 mln zł obligacji długoterminowych (środki z nich sfinansują w części budowę płyty postojowej oraz pasa startowego) oraz 35 mln zł obligacji krótkoterminowych - na wydatki, które później zostaną zrefundowane środkami unijnymi.

Pozostała część inwestycji będzie finansowana ze środków własnych GTL, m.in. ubiegłorocznego dokapitalizowania, wartego ok. 80 mln zł.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ubiegłym roku odprawił ponad 2,4 mln pasażerów; w tym roku spodziewa się ponad 2,5 mln osób. Lotnisko należy do liderów ruchu czarterowego - w zeszłym roku z czarterów skorzystało tu ok. 700 tys. osób, w tym roku ma być ok. 800 tys. Lotnisko oferuje loty regularne w 30 kierunkach oraz czarterowe w 37 kierunkach.

W pierwszym kwartale tego roku w Pyrzowicach odprawiono ponad 405,5 tys. pasażerów. To o 1,2 proc. mniej niż w tym samym czasie zeszłego roku. Spadek ruchu władze lotniska uważają za chwilowy, spowodowany czasowym załamaniem lotów do Egiptu i Tunezji, w związku z niepokojami w tych krajach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU