Koniec sporu w sprawie obwodnicy Wrocławia

Dolnośląski Urząd Marszałkowski zawarł ugodę sądową w procesie cywilnym, w którym domagał się od miasta Wrocław 50 mln zł na budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Porozumienie zakłada przekazanie 33 mln zł oraz działek o wartości ok. 3,5 mln zł.
Koniec sporu w sprawie obwodnicy Wrocławia
Proces rozpoczął się w lipcu 2013 r. i był efektem sporu między prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem i ówczesnym marszałkiem województwa dolnośląskiego Rafałem Jurkowlańcem.

Samorządowcy odmiennie interpretowali zapisy porozumienia w sprawie dofinansowania budowy pierwszego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, które zawarto w 2009 roku.

Według władz województwa w porozumieniu z 2009 r. znajdował się zapis, że miasto Wrocław przyzna województwu pomoc finansową w formie dotacji do łącznej kwoty 50 mln zł. Dotacja miała być przekazana w dwóch ratach: w 2012 r. - do kwoty 20 mln zł, a w 2013 r. - do kwoty 30 mln zł. Miasto tych pieniędzy nie przekazało.

Jak poinformował rzecznik urzędu marszałkowskiego Jarosław Perduta, władze województwa zdecydowały się na ugodę z samorządem miasta, by przyspieszyć inwestycję oraz nie powiększać kosztów sporu sądowego.

"Nie było pewności, że po latach procesów sąd przyznałby całą kwotę, natomiast koszty postępowania byłyby większe. Przypomnę, że samo przygotowanie i wniesienie pozwu kosztowało 100 tys. zł" - dodał Perduta.

Poinformował, że w podpisanej ugodzie samorząd Wrocławia zobowiązał się do pokrycia kosztów budowy obwodnicy na terenie miasta i do przekazania na ten cel 33 mln zł oraz terenów o wartości ok. 3,5 mln zł.

"Taka zgoda na pewno buduje i dobrze rokuje tej inwestycji. Pozwoli przyspieszyć budowę obwodnicy. Już w lutym po zmianie zarządu województwa zapowiadaliśmy ponowne zweryfikowanie tej sprawy i cieszymy się, że po kilku miesiącach doprowadziliśmy do jej zakończenia" - ocenił Perduta.

W lutym 2014 r. doszło do rozszerzenia rządzącej koalicji w sejmiku województwa o ugrupowanie Obywatelski Dolny Śląsk, któremu szefuje prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Na stanowisku marszałka dolnośląskiego Rafała Jurkowlańca zastąpił wówczas inny polityk PO Cezary Przybylski.

Spór dotyczył finansowania budowy trasy, która została oddana do użytku 15 lutego 2013 r. Wtedy to otwarto pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, łączący podwrocławskie miejscowości: Łany i Siechnice. Cała 38-kilometrowa trasa ma być gotowa w 2017 r. Dzięki inwestycji z Łanów do Siechnic można nie tylko przejechać drogą trzykrotnie krótszą, niż do tej pory, ale i uniknąć przejazdu przez cały Wrocław.

Budowa ponad 8-kilometrowego pierwszego odcinka obwodnicy kosztowała ponad 346 mln zł. Inwestycja została sfinansowana z budżetu województwa dolnośląskiego i środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wsparcie unijne wyniosło ponad 162 mln zł.

Budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia Bielany-Łany-Długołęka, która ma połączyć autostradę A-4 z drogą ekspresową S-8, podzielono na cztery etapy. W 2014 r. ma zostać otwarty drugi odcinek łączący Siechnice i Żerniki Wrocławskie. Prace na tym odcinku ruszyły na przełomie sierpnia i września 2012 r., ich koszt to blisko 115 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU