PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków: Koniec sprzedawania towarów "z ręki" na rynku. Przepisy wchodzą w życie

  • PAP/AT    29 marca 2018 - 07:29
Kraków: Koniec sprzedawania towarów "z ręki" na rynku. Przepisy wchodzą w życie
Z wózków z pamiątkami mają zniknąć towary, które nie wiążą się z tradycją i historią Krakowa np. góralskie ciupagi, szaliki i koszulki klubów piłkarskich (fot.pixabay.com)

Od czwartku (29 marca) zaczynają obowiązywać zmienione przepisy o Parku Kulturowym Stare Miasto w Krakowie.




  • W ścisłym centrum Krakowa nie będzie już można rozdawać ulotek o ofercie klubów erotycznych.
  • Z kolei na ruchomych stoiskach z pamiątkami oferować góralskich ciupag czy szalików klubów piłkarskich.
  • Właściciele, zarządcy nieruchomości oraz użytkownicy lokali mieli trzy miesiące, żeby dostosować się do nowych przepisów.
  • Naruszenie zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie parku kulturowego stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywną.

Uchwała Rady Miasta dotycząca Parku Kulturowego została znowelizowana w grudniu zeszłego roku. Właściciele, zarządcy nieruchomości oraz użytkownicy lokali mieli trzy miesiące, żeby dostosować się do nowych przepisów.

"Prowadzący działalność na terenie Parku Kulturowego od czwartku mogą się spodziewać kontroli. Będziemy też reagować na każdy sygnał o łamaniu obowiązujących przepisów" - powiedział Dariusz Nowak z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Po nowelizacji przepisów na Starym Mieście nie wolno: rozdawać ulotek o niemoralnej treści, nachalnie nagabywać przechodniów i stosować "chodzących reklam" czyli kostiumów i przebrań typu kufel piwa czy "człowiek-lustro".

Wprowadzono także zakaz sprzedaż towarów "z ręki" oraz handlu obwoźnego. W taki sposób będzie można oferować wyłącznie certyfikowane obwarzanki krakowskie, kasztany jadalne i pamiątki związane z miastem. Z wózków z pamiątkami mają zniknąć towary, które nie wiążą się z tradycją i historią Krakowa np. góralskie ciupagi, szaliki i koszulki klubów piłkarskich.

Na Starym Mieście nie można używać wyświetlaczy LCD i LED, neonów i laserów oraz światła innego niż białe do podświetlenia i lepszego wyeksponowania obiektów znajdujących się w witrynach, oknach, bramach i przejściach. Te obostrzenia nie dotyczą wydarzeń kulturalnych. Zmiana przepisów to pokłosie m.in. działalności lokali, które przyciągały klientów różowym światłem.

W lokalach w obrębie parku kulturowego nie wolno zaklejać witryn, żeby nie zasłaniać historycznych wnętrz. Uchwalono także, że na tym terenie meleksy przewożące turystów będą mogły poruszać się wyłącznie po wyznaczonych ulicach, a - po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego w marcu przez miasto - liczba pojazdów ma być ograniczona do 70. Identyfikatory dla tych pojazdów będą wydawane na okres jednego roku.

Wszystkie nowe zakazy i ograniczenia mają pomóc w zapewnieniu większej ochrony krajobrazu zabytkowego centrum Krakowa, które zostało uznane za pomnik historii i w 1978 r. zostało wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO

W związku z wejściem w życie nowelizacji uchwały o Parku Kulturowym Stare Miasto nie prowadzono specjalnej kampanii informacyjnej i nie wysyłano indywidualnych pism do przedsiębiorców. Na etapie przygotowywania zmian były prowadzone konsultacje społeczne. O wprowadzanych zmianach informowano też w miejskich mediach m.in. na stronie internetowej miasta.

Według urzędników przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie Starego Miasta mają świadomość, że funkcjonują w obszarze chronionym parkiem kulturowym. Problem niedostatecznej znajomości przepisów może dotyczyć tych przedsiębiorców, którzy taką działalność dopiero rozpoczynają. Z myślą o nich przygotowano broszurę. Będzie ona kolportowana w Wydziałach Urzędu zajmujących się obsługą firm.

Naruszenie zakazów i ograniczeń obowiązujących na terenie parku kulturowego stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywną.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • obs1248, 2018-03-29 10:12:12

    Zaorać i czosnek zasadzić. Ja tam nie pojadę.-po co?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.