PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków, Park Kulturowy Stare Miasto: Władze chcą zakazu roznoszenia ulotek i umieszczania reklam

  • PAP/AT    4 lutego 2016 - 08:07
Kraków, Park Kulturowy Stare Miasto: Władze chcą zakazu roznoszenia ulotek i umieszczania reklam
Władze miasta czekają na inne propozycje zmian przepisów o Parku Kulturowym Stare Miasto (fot.krakow.pl/Paweł Krawczyk)

• Władze Krakowa chcą wprowadzić zmiany w przepisach o Parku Kulturowym Stare Miasto.
• Chodzi m.in. o likwidację nachalnego rozdawania ulotek i zakazanie niektórych form reklamowania towarów i usług.
• Mieszkańcy mogą zgłaszać pomysły.




Od piątku (5 lutego) do końca lutego pomysły, jak powinny być zmienione przepisy, można składać poprzez dziennik podawczy urzędu miasta lub drogą mailową. Krakowscy radni podjęli decyzję w sprawie ogłoszenia prac nad zmianą uchwały.

Jak tłumaczył dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa Stanisław Dziedzic, chodzi o dostosowanie obowiązujących przepisów do tzw. ustawy krajobrazowej, ale też o przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom, które wystąpiły w ostatnich latach na Starym Mieście, a dotychczasowe regulacje ich nie obejmują.

Czytaj też: Kraków: Nielegalne reklamy znikają z miasta

"Nie tylko wejście w życie ustawy krajobrazowej daje nam nowe narzędzia, ale po ponad pięciu latach doświadczeń możemy wprowadzić zmiany, które realnie przyczynią się do poprawy wyglądu miasta. Chodzi o likwidację nachalnego rozdawania ulotek czy jaskrawego oświetlenia witryn lokali" - mówił przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider.

Rzeczniczka prezydenta Krakowa Monika Chylaszek powiedziała, że w ustawie o ochronie zabytków jest zapis, że w przypadku tworzenia nowego parku kulturowego miasto ma obowiązek przeprowadzić konsultacje. "Choć nie tworzymy nowego parku, ale odświeżamy po kilku latach obowiązujące przepisy, postanowiliśmy zastosować ten tryb. Zanim przedstawimy radnym pod głosowanie nowelizację uchwały o Parku Kulturowym Stare Miasto, prosimy wszystkich zainteresowanych - mieszkańców i przedsiębiorców - o zgłaszanie uwag" - powiedziała Chylaszek.

Czytaj też: Reklama w miastach stała się "wizualnym smogiem"

Dodała, że władze miasta mają także swoje propozycje. Chodzi m.in. o zakazanie na Starym Mieście rozdawania ulotek i reklamowania usług przez osoby przebrane np. za kufel piwa. Prawnicy miasta rozważają także wprowadzenie zapisu, że reklama nie może być sprzeczna z moralnością.

Inna propozycja to ujednolicenie oświetlenia ogródków kawiarnianych oraz witryn lokali - dozwolone byłoby wyłącznie światło białe, a nie np. tęczowe czy różowe. "Myślimy o takim zapisie, że jeśli urządzenie emituje światło lub dźwięk na zewnątrz, w przestrzeń publiczną, nawet kiedy jest zamontowane wewnątrz budynku musi, być dostosowane do tych regulacji. Według obecnych przepisów mamy wpływ tylko na to, co jest zamontowane na elewacji" - wyjaśniła Chylaszek.

Dodała, że gmina nie miała wpływu na legalną działalność gospodarczą prowadzoną w kamienicach prywatnych, nawet jeśli była ona uciążliwa. "Chcemy doprowadzić do takiego stanu, żeby ta działalność, która jest odbierana jako uciążliwa, była przynajmniej bardziej dyskretna - powiedziała.

Władze miasta czekają na inne propozycje zmian przepisów o Parku Kulturowym Stare Miasto. Obejmuje on obszar ścisłego centrum: Rynek, dochodzące do niego ulice wraz z Plantami i Wzgórzem Wawelskim. Uchwała o jego utworzeniu została przyjęta 3 listopada 2010 r., a przepisy zaczęły obowiązywać od grudnia 2011 r. Mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli kilka miesięcy, by się dostosować do nowych regulacji.

Park Kulturowy w Krakowie był pierwszym w kraju obejmującym tak duży obszar - ponad 70 ha, a wiele miast wprowadzając u siebie podobne regulacje korzystało z krakowskich doświadczeń

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.