• PARTNERZY PORTALU

Kraków, Park Kulturowy Stare Miasto: Władze chcą zakazu roznoszenia ulotek i umieszczania reklam

• Władze Krakowa chcą wprowadzić zmiany w przepisach o Parku Kulturowym Stare Miasto.
• Chodzi m.in. o likwidację nachalnego rozdawania ulotek i zakazanie niektórych form reklamowania towarów i usług.
• Mieszkańcy mogą zgłaszać pomysły.
Kraków, Park Kulturowy Stare Miasto: Władze chcą zakazu roznoszenia ulotek i umieszczania reklam
Władze miasta czekają na inne propozycje zmian przepisów o Parku Kulturowym Stare Miasto (fot.krakow.pl/Paweł Krawczyk)

Od piątku (5 lutego) do końca lutego pomysły, jak powinny być zmienione przepisy, można składać poprzez dziennik podawczy urzędu miasta lub drogą mailową. Krakowscy radni podjęli decyzję w sprawie ogłoszenia prac nad zmianą uchwały.

Jak tłumaczył dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa Stanisław Dziedzic, chodzi o dostosowanie obowiązujących przepisów do tzw. ustawy krajobrazowej, ale też o przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom, które wystąpiły w ostatnich latach na Starym Mieście, a dotychczasowe regulacje ich nie obejmują.

Czytaj też: Kraków: Nielegalne reklamy znikają z miasta

"Nie tylko wejście w życie ustawy krajobrazowej daje nam nowe narzędzia, ale po ponad pięciu latach doświadczeń możemy wprowadzić zmiany, które realnie przyczynią się do poprawy wyglądu miasta. Chodzi o likwidację nachalnego rozdawania ulotek czy jaskrawego oświetlenia witryn lokali" - mówił przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider.

Rzeczniczka prezydenta Krakowa Monika Chylaszek powiedziała, że w ustawie o ochronie zabytków jest zapis, że w przypadku tworzenia nowego parku kulturowego miasto ma obowiązek przeprowadzić konsultacje. "Choć nie tworzymy nowego parku, ale odświeżamy po kilku latach obowiązujące przepisy, postanowiliśmy zastosować ten tryb. Zanim przedstawimy radnym pod głosowanie nowelizację uchwały o Parku Kulturowym Stare Miasto, prosimy wszystkich zainteresowanych - mieszkańców i przedsiębiorców - o zgłaszanie uwag" - powiedziała Chylaszek.

Czytaj też: Reklama w miastach stała się "wizualnym smogiem"

Dodała, że władze miasta mają także swoje propozycje. Chodzi m.in. o zakazanie na Starym Mieście rozdawania ulotek i reklamowania usług przez osoby przebrane np. za kufel piwa. Prawnicy miasta rozważają także wprowadzenie zapisu, że reklama nie może być sprzeczna z moralnością.

Inna propozycja to ujednolicenie oświetlenia ogródków kawiarnianych oraz witryn lokali - dozwolone byłoby wyłącznie światło białe, a nie np. tęczowe czy różowe. "Myślimy o takim zapisie, że jeśli urządzenie emituje światło lub dźwięk na zewnątrz, w przestrzeń publiczną, nawet kiedy jest zamontowane wewnątrz budynku musi, być dostosowane do tych regulacji. Według obecnych przepisów mamy wpływ tylko na to, co jest zamontowane na elewacji" - wyjaśniła Chylaszek.

Dodała, że gmina nie miała wpływu na legalną działalność gospodarczą prowadzoną w kamienicach prywatnych, nawet jeśli była ona uciążliwa. "Chcemy doprowadzić do takiego stanu, żeby ta działalność, która jest odbierana jako uciążliwa, była przynajmniej bardziej dyskretna - powiedziała.

Władze miasta czekają na inne propozycje zmian przepisów o Parku Kulturowym Stare Miasto. Obejmuje on obszar ścisłego centrum: Rynek, dochodzące do niego ulice wraz z Plantami i Wzgórzem Wawelskim. Uchwała o jego utworzeniu została przyjęta 3 listopada 2010 r., a przepisy zaczęły obowiązywać od grudnia 2011 r. Mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli kilka miesięcy, by się dostosować do nowych regulacji.

Park Kulturowy w Krakowie był pierwszym w kraju obejmującym tak duży obszar - ponad 70 ha, a wiele miast wprowadzając u siebie podobne regulacje korzystało z krakowskich doświadczeń

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU