PARTNER PORTALU
  • BGK

Kryteria ocen ofert przetargowych

  • Marek Okniński    19 listopada 2015 - 13:44
Kryteria ocen ofert przetargowych
(fot.shutterstock)

Zamawiający udzielając zamówienia, którego przedmiot jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe, stosując wyłącznie kryterium ceny muszą przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia uwzględnić aspekty wpływające na koszty związane z eksploatacją przedmiotu zamówienia.




Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 roku o zmianie ustawy - Pzp (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232), została dokonana zmiana przepisów ustawy Pzp między innymi w zakresie zasad doboru przez zamawiających kryteriów oceny ofert.

W aktualnie ogłaszanych przetargach kryterium ceny jako jedyne może być zastosowane tylko w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe. Zmieniony przepis ustawy, na co zwraca uwagę UZP w opinii z dnia 22 października 2014 roku, nie precyzuje pojęć "powszechnie dostępny" oraz "ustalone standardy jakościowe", zwracając przy tym uwagę, iż tożsame sformułowania prawne funkcjonują już w ustawie Pzp na gruncie przepisu art. 70, kształtującego przesłanki udzielenia zamówienia w trybie zapytanie o cenę. Kierując się zatem zasadami prawidłowej wykładni przepisów prawnych i racjonalności ustawodawcy, należałoby przypisać obu sformułowaniom takie samo znaczenie.

Mając na uwadze powyższą tożsamość stwierdzić należy, iż stosowanie kryterium ceny jako jedynego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego będzie dopuszczalne w przypadku stosowania trybu zapytania o cenę.

Wybór oferty przetargowej

Zamawiający posiadający status jednostek sektora finansów publicznych oraz zamawiający będący państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej dokonując wyboru oferty wyłącznie w oparciu o kryterium ceny zobowiązani są do wykazania w załączniku do pro okołu postępowania, w jaki sposób uwzględnili w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Tym samym, zamawiający udzielając zamówienia, którego przedmiot jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe, stosując wyłącznie kryterium ceny muszą przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia uwzględnić te aspekty, które będą miały wpływ na koszty związane z eksploatacją oraz utylizacją danego przedmiotu zamówienia.

Uwzględniając powyższe w odniesieniu do usług gastronomicznych (polegających np. na sporządzaniu obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej) wskazać należy, że nie spełniają one co do zasady kryterium usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych.

Zamówienia publiczne w zakresie usług gastronomicznych

Zamawiający decydując się na udzielenie zamówienia w zakresie usług gastronomicznych opisuje przedmiot zamówienia na pomocą szeregu parametrów odnoszących się do standardu zamawianej usługi (np. poprzez określenie kaloryczności posiłków, ich gramatury czy też różnorodności wykorzystywanych produktów).

Trudno zatem uznać, że jest to opis wskazujący na ustalone standardy jakościowe jako wyznacznik zrozumiały dla wszystkich potencjalnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Odnosząc się do powszechniej dostępności usług gastronomicznych należy wskazać, że czym innym jest "powszechność występowania" a "powszechna dostępność". Fakt, iż istnieje wiele podmiotów na danym rynku świadczących usługi gastronomiczne nie oznacza, że każdy z nich spełnia oczekiwania określone w udzielanym zamówieniu oraz, że zakres danej usługi będzie można uzyskać bez problemu.

Wobec powyższego biorąc pod uwagę systemowe ograniczenie wyłącznego stosowania kryterium ceny (wynikające z brzmienia art. 91 ust. 2a ustawy PZP ) w przypadku przygotowywania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługi gastronomiczne zastosowanie ceny jako jedynego kryterium oceny złożonych ofert może zostać uznane za niezgodne z wymogami wynikającymi z art. 91 ust. 2a ustawy Pzp.

W konsekwencji na podstawie obowiązującego stanu prawnego uznać należy, że udzielając zamówienia publicznego którego przedmiotem są usługi gastronomiczne zamawiający powinien przyjąć co najmniej jedno poza cenowe kryterium oceny złożonych ofert.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.