Kto dokończy modernizację linii kolejowej E59 Poznań - Czempiń?

PKP PLK otrzymały dwie oferty w przetargu dotyczącym dokończenia modernizacji 32-kilometrowego fragmentu linii kolejowej E59 na odcinku Poznań - Czempiń, którego wcześniejszym wykonawcą było konsorcjum hiszpańskiego FCC Construcción.
Kto dokończy modernizację linii kolejowej E59 Poznań - Czempiń?
Plac budowy na trasie Poznań - Czempiń w ubiegłym roku. Fot. PKP PLK

Wykonawca prac ma zostać wybrany według kryteriów ceny (60 proc.) oraz terminu realizacji (40 proc.). PKP PLK przewidziały dla zadania budżet w wysokości 221,31 mln zł brutto, a także podstawowy czas realizacji w terminie 180 dni.

Tymczasem oferta konsorcjum, które tworzą dwie giełdowe spółki - Pozbud T&R oraz Dekpol, a także firma Alusta z Poznania, opiewa na 68,79 mln zł brutto. Konsorcjum zadeklarowało realizację prac w terminie 126 dni.

Ofertę przetargu złożyło jeszcze konsorcjum giełdowego ZUE oraz Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury w Krakowie. Jego propozycja wynosi 103,09 mln zł brutto, a termin realizacji to 150 dni.

Nieterminowość powodem rozwiązania umowy

PKP PLK zdecydowały o rozwiązaniu umowy z konsorcjum FCC Construcción, AZVI oraz Decoma z Warszawy w połowie lutego 2015 r. Kontrakt, podpisany pod koniec stycznia 2013 r., opiewał na 537,64 mln zł netto. Budżet inwestora w tym postępowaniu wynosił 798,15 mln zł netto.

Umowa zakładała zakończenie prac w czerwcu 2015 r. W momencie rozwiązania umowy zaawansowanie robót wynosiło 30 proc., co - jak podkreślały PKP PLK - nie gwarantowało terminowej realizacji zadania.

Inwestor podkreślał też, że pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez zamawiającego, konsorcjum nie realizowało kontraktu zgodnie z harmonogramem.

Trzy przetargi na modernizację E59

W tej sytuacji PKP PLK rozwiązały umowę i postanowiły podzielić inwestycję na trzy nowe przetargi, aby do końca 2015 r. zrealizować maksymalny zakres prac. W maju otwarto już oferty w przetargu na budowę skrzyżowań dwupoziomowych.

Natomiast na 3 czerwca zaplanowano otwarcie ofert w postępowaniu na roboty torowo-podtorzowe i okołotorowe. Po modernizacji trasa ma pozwalać pociągom na rozwijanie prędkości do 160 km/h.

Kontrakt na modernizację E59 był kolejną inwestycją realizowaną przez FCC, gdzie spółka znalazła się w sporze z inwestorem. W sierpniu 2013 r. prezydent Olsztyna zerwał FCC warty 250 mln zł kontrakt na budowę linii tramwajowej.

Natomiast w czerwcu 2014 r. spółka zerwała wartą 125 mln zł umowę na budowę obwodnicy Szczuczyna. FCC było także właścicielem austriackiego Alpine, które w czerwcu 2013 r. ogłosiło upadłość, a w Polsce było m.in. wykonawcą odcinka autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Kto odbuduje mi drogę rowerową z Poznania do Puszczykowa?

lef, 2015-10-26 19:04:58 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU