Kurator oświaty nie powinien być radnym

Kurator oświaty nie powinien łączyć zajmowanego stanowiska z mandatem radnego jednostki samorządu terytorialnego.
Kurator oświaty nie powinien być radnym
Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, której efektem będzie wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty oraz ustaw samorządowych rozwiązań uniemożliwiających łączenie funkcji kuratora oświaty z mandatem radnego jednostki samorządu terytorialnego.

Zdaniem ZNP sytuacja, w której kurator oświaty, nadzorujący zgodność działań organów jednostek samorządu terytorialnego z prawem oświatowym jest jednocześnie radnym (a więc osobą wchodzącą w skład organu nadzorowanego przez kuratora), jest nie do pogodzenia ze standardami demokratycznego państwa prawa.

Jako przykład kuratora oświaty, który łączy tę funkcję z mandatem radnego, ZNP wskazał Lubelskiego Kuratora Oświaty Krzysztofa Babisza, który zasiada w Sejmiku Województwa Lubelskiego przypominając, iż sposób, w jaki sprawuje on nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego, stał się jedną z przyczyn złożenia przez ZNP wniosku o odwołanie go ze stanowiska Lubelskiego Kurator Oświaty.

Odpowiadając na wniosek ZNP przewodniczący Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży poseł Artur Bramora poinformował, iż Prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP postanowiło poddać podniesioną przez ZNP kwestię pod obrady pełnego składu komisji, na posiedzeniu zaplanowanym na początek grudnia br.

Jednocześnie przewodniczący Bramora przesłał na ręce prezesa ZNP opinię prawną, w której Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu RP wskazuje, że wprowadzenie postulowanego przez ZNP zakazu jest nie tylko prawnie dopuszczalne, ale i w pełni uzasadnione.

Do ZNP wpłynęło również stanowisko prezydium Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, w którym czytamy, iż przyjęcie proponowanych przez ZNP rozwiązań prawnych zakazujących łączenia funkcji kuratora oświaty z mandatem radnego jst prezydium uważa za uzasadnione i potrzebne.

Potwierdzają to, zdaniem prezydium takie przypadki, jak problem z kuratorem oświaty w Lublinie, sprawującym mandat radnego w sytuacji, gdy art. 25 ust.2 ustawy o samorządzie województwa wyraźnie mówi,  że: „Radny nie może pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.”

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Skoro ustawa mówi, ze radny nie może pełnić funkcji kierownika jednostki organizacyjnej, to nie może i już. A skoro faktycznie pełni, jak w opisanym przykładzie, to łamie ustawę. No i co? No i nic!
Miłego dnia wszystkim!

Baba Jaga, 2012-11-16 09:39:27 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE