Łódź dostanie dofinansowanie na projekty komunikacyjne i transport publiczny

Łódź uzyska 2,3 mld zł dofinansowania na projekty o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju - poinformowała w czwartek prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Oprócz budowy tunelu łączącego stacje Łódź Kaliska i Łódż Fabryczna, dofinansowany zostanie transport publiczny.
Łódź dostanie dofinansowanie na projekty komunikacyjne i transport publiczny
Szacowany wkład UE w budowę i modernizację niskoemisyjnego transportu publicznego w Łodzi podany w wykazie to 411 mln zł (Hanna Zdanowska, fot. uml.lodz.pl)

Zdanowska podała, że wiceminister rozwoju Witold Słowik zatwierdził zaktualizowany Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (SzOOP) Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. "Do tej pory na liście tej znajdował się tunel średnicowy, który ma połączyć stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Teraz pojawiła się nowa inwestycja, którą umownie nazywamy +Tramwajem dla Łodzi+" - zaznaczyła.

Jak wyjaśniła prezydent, kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej obejmuje rozbudowę sieci tramwajowej i podłączenie do istniejących już i zmodernizowanych wcześniej systemów komunikacji, m.in. Tramwaju Regionalnego i Trasy W-Z. Na projekt składa się przebudowa infrastruktury torowo-sieciowej na kluczowych arteriach miasta, zakup nowych tramwajów, modernizacja zajezdni Chocianowice.

"Łączny koszt obu inwestycji to prawie 3 mld zł, z czego 2,3 mld zł miasto uzyska w formie dofinansowania. Wpisanie na listę SzOOP uprawnia miasto do aplikowania bezkonkursowego; zatem wymienione projekty po złożeniu właściwego wniosku są do realizacji i nie podlegają procedurze konkursowej. Będziemy mogli je realizować już od tego roku" - podkreśliła Zdanowska.

Czytaj też: Łódź i Katowice chcą specjalnego programu rewitalizacji

Według wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT) Katarzyny Mikołajec, po wykonaniu projektu Łódź zyska prawie 11 km zmodernizowanych i dobudowanych linii tramwajowych, a także integrację sieci tramwajowej z Łódzkim Tramwajem Regionalnym, Trasą W-Z i Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

Szacowany wkład UE w budowę i modernizację niskoemisyjnego transportu publicznego w Łodzi podany w wykazie to 411 mln zł. Jak zapowiada magistrat, realizacja projektu rozpocznie się już w tym roku od przebudowy skrzyżowania Dąbrowskiego - Rydza - Śmigłego.

Kolejne etapy projektu realizowane będą do końca 2021 r. Obejmą m.in. budowę nowej linii tramwajowej na ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego, przebudowę linii tramwajowej na al. Śmigłego-Rydza od ul. Przybyszewskiego do ul. Dąbrowskiego oraz przebudowę torowiska wraz z infrastrukturą na ulicach: Przybyszewskiego, Dąbrowskiego, Rzgowskiej. Nowe torowisko, łączące al. Śmigłego-Rydza z ul. Rzgowską, powstanie na ul. Broniewskiego.

Plany zakładają też przebudowę wiaduktów drogowych i tramwajowego na ul. Przybyszewskiego nad torami kolejowymi wraz z rozbudową układu drogowego w rejonie tych obiektów. Zmodernizowana zostanie zajezdnia Chocianowice. Planuje się też zakup 30 nowoczesnych tramwajów.

ZDiT skupi się obecnie na przygotowaniu wniosku o dofinansowanie, który musi być złożony do końca roku. "Jesteśmy gotowi, by aplikować o te środki, uzyskać odpowiednie decyzje do końca 2016 r. i w przyszłym roku rozpocząć realizację zadania" - podkreśliła Mikołajec.

Drugi uwzględniony na liście SzOOP projekt dotyczy budowy kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią; w tym przypadku wnioskodawcą są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Szacowana kwota dofinansowania to 1,76 miliarda zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU