PARTNER PORTALU
  • BGK

LPG i CNG powinny być zwolnione z opłat na Fundusz Dróg Samorządowych

  • AW    13 lipca 2017 - 08:16
LPG i CNG powinny być zwolnione z opłat na Fundusz Dróg Samorządowych
Autobusy na gaz jeżdżą np. w Elblągu, Gdyni, Rzeszowie (Fot. MPK Elbląg)

Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych wzbudza kontrowersje. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych alarmuje, że podwyżki cen dotkną też paliw gazowych, co kłóci się z założeniami rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, niskoemisyjnych, i uderzy w proekologiczne samorządy.




• W środę (12 lipca) w gorącej atmosferze odbyło się w Sejmie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). Projekt został skierowany do dalszych prac w komisji.

• Jak podnosi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, CNG i LNG ustawodawca chce dołożyć opłatę paliwową także do ekologicznych paliw gazowych. PSPA domaga się wykreślenia tego zapisu z projektu ustawy.

• W przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10 proc. Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską – podnosi w swoim stanowisku.


Fundusz Dróg Samorządowych ma być rządowym organem, który będzie zarządzał dofinansowaniem do budowy i modernizacji dróg gminnych, powiatowych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Głównym źródłem przychodów FDS mają być wpływy z nowej opłaty drogowej — 20 gr za litr benzyny lub oleju napędowego. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS.

Czytaj też: Czy paliwo plus opłata na Fundusz Dróg Samorządowych podoba się Polsce lokalnej?

Jak akcentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, pominięto zaś inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe.

Jak czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5. Przedstawiciele branży szacują, że może to doprowadzić do wzrostu cen paliwa CNG nawet o 10 proc.

- W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować – mówi Maciej Mazur.

PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Zdaniem branży, opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych.

Zdaniem stowarzyszenia miałoby to podwójny sens - stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych.

- W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu – kontynuuje Maciej Mazur.

Czytaj też: Ustawa o elektromobilności uderzy w gminy. Co z autobusami na gaz?

Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów – podaje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. Punktów tankowania gazu jest 27.

- Ten rynek wymaga wsparcia, a projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych na pewno temu nie sprzyja. Mówiąc wprost, wyklucza jego rozwój. Tymczasem Polska została zobowiązana unijną Dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych do uruchomienia określonej liczby publicznie dostępnych punktów tankowanie gazem. Przyjęcie ustawy w tej formie, poddaje też w wątpliwość realizację założeń przyjętych w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez rząd w marcu tego roku – reasumuje Maciej Mazur z PSPA.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.