LPG i CNG powinny być zwolnione z opłat na Fundusz Dróg Samorządowych

Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych wzbudza kontrowersje. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych alarmuje, że podwyżki cen dotkną też paliw gazowych, co kłóci się z założeniami rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, niskoemisyjnych, i uderzy w proekologiczne samorządy.
LPG i CNG powinny być zwolnione z opłat na Fundusz Dróg Samorządowych
Autobusy na gaz jeżdżą np. w Elblągu, Gdyni, Rzeszowie (Fot. MPK Elbląg)

• W środę (12 lipca) w gorącej atmosferze odbyło się w Sejmie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). Projekt został skierowany do dalszych prac w komisji.

• Jak podnosi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, CNG i LNG ustawodawca chce dołożyć opłatę paliwową także do ekologicznych paliw gazowych. PSPA domaga się wykreślenia tego zapisu z projektu ustawy.

• W przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10 proc. Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską – podnosi w swoim stanowisku.


Fundusz Dróg Samorządowych ma być rządowym organem, który będzie zarządzał dofinansowaniem do budowy i modernizacji dróg gminnych, powiatowych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Głównym źródłem przychodów FDS mają być wpływy z nowej opłaty drogowej — 20 gr za litr benzyny lub oleju napędowego. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS.

Czytaj też: Czy paliwo plus opłata na Fundusz Dróg Samorządowych podoba się Polsce lokalnej?

Jak akcentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, pominięto zaś inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe.

Jak czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5. Przedstawiciele branży szacują, że może to doprowadzić do wzrostu cen paliwa CNG nawet o 10 proc.

- W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować – mówi Maciej Mazur.

PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Zdaniem branży, opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych.

Zdaniem stowarzyszenia miałoby to podwójny sens - stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych.

- W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu – kontynuuje Maciej Mazur.

Czytaj też: Ustawa o elektromobilności uderzy w gminy. Co z autobusami na gaz?

Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów – podaje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. Punktów tankowania gazu jest 27.

- Ten rynek wymaga wsparcia, a projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych na pewno temu nie sprzyja. Mówiąc wprost, wyklucza jego rozwój. Tymczasem Polska została zobowiązana unijną Dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych do uruchomienia określonej liczby publicznie dostępnych punktów tankowanie gazem. Przyjęcie ustawy w tej formie, poddaje też w wątpliwość realizację założeń przyjętych w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez rząd w marcu tego roku – reasumuje Maciej Mazur z PSPA.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU