• PARTNERZY PORTALU

Lublin: reklamy mają zniknąć ze śródmieścia

• Rozpoczęły się prace nad lubelskim kodeksem reklamowym.
• Jego zapisy mają ograniczyć ilość reklam w przestrzeni publicznej miasta. 
• Tereny zabytkowe są naszym dziedzictwem – podkreśla prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Lublin: reklamy mają zniknąć ze śródmieścia
Lublin jest kolejnym miastem, które zamierza aktywnie chronić swe zabytki przed reklamowym chaosem. (Fot. : pl.wikipedia.org)

Miejscy urzędnicy w Lublinie opracowują kodeks reklamowy dla miasta. Za jego sprawą ograniczona ma zostać ilość nośników reklamowych w przestrzeni publicznej. Mają one zostać wykluczone z zabytkowego zespołu Starego Miasta i Śródmieścia. Jak zapowiadają urzędnicy przygotowane propozycje będą jeszcze konsultowane z ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami branży reklamowej i samymi mieszkańcami.

Pokłosie ustawy krajobrazowej

Podjęcie prac nad kodeksem reklamowym umożliwiła przyjęta w jesienią ubiegłego roku ustawa krajobrazowa. Dała ona miastom większe kompetencje w zakresie ochrony krajobrazu (wcześniej działania w tym kierunku podejmował głównie Kraków i Łódź – pod Wawelem już w roku 2011 wprowadzono park kulturowy na obszarze Starego Miasta, z kolei w Łodzi jesienią ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad stworzeniem kodeksu reklamowego. 

- Liczę, że opracujemy skuteczne narzędzie kreowania ładu przestrzennego. Uporządkowanie przestrzeni miejskiej, szczególnie Śródmieścia i Starego Miasta, które są wizytówkami Lublina, jest tu priorytetem. Tereny zabytkowe są naszym dziedzictwem, które musimy chronić. Proponowane regulacje będą przedmiotem konsultacji społecznych i już dziś zapraszam Państwa do aktywnego w nich udziału. – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Jak wyliczyli lubelscy urzędnicy, obecnie w granicach administracyjnych miasta znajduje się ok. 3500 systemowych nośników reklamowych - billboardów w formacie dużym lub średnim, oraz dziesiątki tysięcy mniejszych nośników. Znacząca część z nich jest zlokalizowana przy głównych traktach komunikacyjnych, część także w historycznym Śródmieściu.

Zabytki Lublina bez reklam?

W opracowywanej uchwale zespół miejskiego konserwatora zabytków rekomenduje ograniczenie ilości dużych systemowych nośników reklamowych, z ich wykluczeniem z obszaru wpisanego do rejestru zabytków zespołu Starego Miasta i Śródmieścia Lublina oraz innych kluczowych obszarów krajobrazu miasta (np. Podzamcza, gdzie zakaz umieszczania reklam przewiduje obecny plan zagospodarowania przestrzennego).

Wskazywane obszary są wstępną propozycją do dyskusji, brane pod uwagę jako tereny szczególnie istotne z uwagi na ochronę konserwatorską. Dodatkowo uporządkowane zostaną nośniki w innych częściach miasta. Określona zostanie maksymalna ilości szyldów (do 2 dla jednego podmiotu) i ich maksymalna powierzchnia, w zależności od obszaru i charakteru architektury. Uchwała określi również części elewacji budynków, na których będzie można lokalizować szyldy i inne nośniki reklamowe.

Pomysł samorządowców zapewne nie przypadnie do gustu przedstawicielom branży reklamowej. Ich zdaniem pochopne stosowanie ustawy krajobrazowej może paradoksalnie uderzyć w zabytki, które ma ona chronić. Razem z reklamami znikną bowiem też pieniądze, które inkasują właściciele budynków, a fundusze z budżetów miast tego nie zrekompensują.  

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU