PARTNER PORTALU
  • BGK

Miasto chce dalej walczyć z bałaganem reklamowym

  • PAP    12 czerwca 2014 - 06:59
Miasto chce dalej walczyć z bałaganem reklamowym

Po sukcesie, jaki przyniosło utworzenie Parku Kulturowego "Stare Miasto" władze Krakowa chcą podobnymi regulacjami objąć Stare Podgórze z Krzemionkami oraz część Nowej Huty.




"Te obszary miasta są bardzo interesujące pod względem architektonicznym i ważne historycznie. Park Kulturowy jako forma prawa miejscowego daje możliwość ochrony tych walorów i skutecznej walki o wizerunek estetyczny tych miejsc" - mówił dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Stanisław Dziedzic, który w środę prezentował zamiary władz miasta radnym.

Szczegółowe granice terenów, które będą objęte ochroną w formie parku kulturowego zostaną ustalone po konsultacjach z małopolskim wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Radni byli zgodni, że utworzenie Parku Kulturowego w Nowej Hucie i Starym Podgórzu jest potrzebne i zgodzili się na rozpoczęcie prac nad regulacjami prawnymi.

Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider (PO) mówił, że przepisy o parku kulturowym wprowadzają wiele ograniczeń dla właścicieli nieruchomości, przedsiębiorców i inwestorów, ale też dają szanse. "Estetyka ma swoją wartość i wydaje mi się, że większość przedsiębiorców, którzy działają w centrum miasta chwali sobie, że tak to wygląda. Dobry duch Parku Kulturowego ze Starego Miasta warto przenieść do Podgórza i Nowej Huty" - powiedział Kośmider.

Czytaj też:  Zdyscyplinowane szyldy i reklamy

"Ulica Kalwaryjska w Podgórzu ma ogromny potencjał handlowy, ale od kilku lat się tam nie zatrzymuję, jest tam taki bałagan reklamowy, że trudno cokolwiek znaleźć. Zarówno Nowa Huta jak i Podgórze nie są zamożne, a handel i działalność gospodarcza nie przynosi tam ogromnych zysków, dlatego pracując nad projektami uchwał musimy przeprowadzić odpowiednią akcję informacyjną pokazującą mieszkańcom, jakie będą obciążenia i jakie korzyści" - mówiła radna klubu Przyjazny Kraków Anna Mroczek.

"Chcemy, aby Nowa Huta była atrakcją turystyczną, żeby do tego doprowadzić trzeba jej przywrócić dawną świetność i powstrzymać degradację. Po doświadczeniach z Parkiem Kulturowym Stare Miasto mamy szansę uchwalić prawo w jeszcze lepszej formie" - uważa radny PO Jerzy Woźniakiewicz. Wojciech Wojtowicz (PO) przestrzegał, że nie należy przenosić automatycznie zapisów dotyczących obszaru Starego Miasta do innych dzielnic.

Uchwały dotyczące Parku Kulturowego - Nowa Huta i Park Kulturowy Stare Podgórze z Krzemionkami - jak powiedział dyrektor Dziedzic - powinny powstać w ciągu 1 - 1,5 roku.

"Sukces Parku Kulturowego Stare Miasto polega na tym, że z fasad zabytkowych kamienic znikły szpecące reklamy i szyldy, a handel uliczny zniknął z chodników, został przesunięty w głąb bram. Mieszkańcy innych dzielnic oczekują, wprowadzenia tam podobnych rozwiązań, bo jest to skuteczne narzędzie walki o ochronę krajobrazu. Na nas wzorują się także inne miasta jak choćby Wrocław" - powiedział wicedyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta Filip Szatanik.

Przepisy dotyczące Parku Kulturowego obowiązujące już na Starym Mieście regulują m.in. takie sprawy jak: wygląd tablic i szyldów, które nie mogą mieć jaskrawej kolorystyki, wygląd i kolorystkę elewacji frontowych kamienic oraz wygląd i usytuowanie kiosków, stoisk handlowych i ogródków kawiarnianych.

Uchwała o Parku Kulturowym Stare Miasto została podjęta przez krakowskich radnych 7 grudnia 2011 r., a zaczęła obowiązywać od czerwca 2012 r. Doprowadziła ona do znaczącego zmniejszenia liczby szpecących reklam i szyldów na reprezentacyjnych ulicach Starego Miasta. Np. na kamienicach przy ul. Floriańskiej pod koniec 2011 r. były zamontowane 342 różnego typu elementy, z czego legalnych było tylko 86 (25 proc.). W 2013 r. liczba ta zmalała do 216, z czego 128 elementów (59,2 proc.) było zgodne z przepisami. W Rynku Głównym w 2011 r. były 372 szyldy i informacje wizualne, z czego zaledwie 82 czyli 22 proc. było legalnych, w 2013 r. ich liczba spadła do 232, a legalnych było aż 157 (67.7 proc.)

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.