Ministerstwo Finansów tłumaczy centralizację VAT: lepiej późno niż wcale

• Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej broszurę informacyjną dotyczącą centralizacji podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
• Dokument szczegółowo opisuje, które podmioty podlegają centralizacji a które nie, zakres centralizacji i obowiązki wynikające ze zmiany przepisów. Zawiera też przykłady zastosowania nowych przepisów.
• Ministerialna broszura datowana na 24 listopada jest jednak mocno spóźniona, bo zgodnie z ustawą, samorządy mogły dokonywać centralizacji VAT już od 1 października, a są i takie, które zrobiły to lata temu.
Ministerstwo Finansów tłumaczy centralizację VAT: lepiej późno niż wcale
Zgodnie z ,,ustawą centralizacyjną” do scentralizowania rozliczeń w VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi obowiązane są gminy, powiaty i województwa (fot.fotolia)

Przypomnijmy, 1 października weszła w życie ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Przyjęcie ustawy była koniecznością, która wynikała z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Z wyroków wynikało, że zakład budżetowy nie mogą być uznany za odrębnego od JST podatnika VAT, gdyż nie jest wystarczająco samodzielny.

Zgodnie z ,,ustawą centralizacyjną” do scentralizowania rozliczeń w VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi obowiązane są jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa). Centralizacji podlegać będą także związki międzygminne, związki powiatów, powiatowo-gminne, przejmujące na podstawie ustaw prawa i obowiązki JST, wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Centralizacja VAT krok po kroku, ale...

Jako, że proces nie jest prosty resort finansów postanowił wyjść naprzeciw pytaniom i wątpliwościom księgowych i skarbników samorządowych publikując obszerną broszurę informacyjną.

Dokument w części dotyczącej ogólnych zasad centralizacji rozliczeń w VAT porusza takie kwestie jak: zakres podmiotowy centralizacji, obowiązki informacyjne JST w związku z centralizacją rozliczeń, informacje na temat urzędów skarbowych właściwych do scentralizowanych rozliczeń w VAT oraz terminy.

Wprawdzie obowiązek wspólnego rozliczania VAT przez JST ze swoimi zakładami budżetowymi bezwzględnie zacznie obowiązywać 1 stycznia 2017 r, jednak ustawa przewiduje, że samorządy takich zmian mogły dokonać wcześniej.

- Ostatecznym terminem centralizacji rozliczeń w VAT jest data 1 stycznia 2017 r. Ustawa centralizacyjna przewiduje centralizację rozliczeń „w przód”. JST nie mają obowiązku centralizować rozliczeń „wstecz”. Samorządy mogą zatem kontynuować dotychczasowy sposób dokonywania rozliczeń VAT do końca 2016 r. Mogą jednakże dokonać centralizacji rozliczeń wcześniej, tj. przed dniem 1 stycznia 2017 r., przy czym może to nastąpić tylko z pierwszym dniem miesiąca, tj. z dniem 1 października 2016 r., 1 listopada 2016 r. lub 1 grudnia 2016 r. – czytamy w broszurze. Problem w tym, że ukazał się ona… 24 listopada.

Wcześniej samorządy musiały posiłkować się opiniami swoich prawników lub bazować na doświadczeniach innych. Dla przykładu Poznań centralizację VAT wprowadził już w 2014 r.

- Zdawaliśmy sobie sprawę, że to problem całego miasta i skarbnika też. Stąd od początku wiedzieliśmy, że musimy zorganizować cykl szkoleń. Jednostkom powiedzieliśmy, że będziemy szkolić do momentu, aż uda się wyeliminować wszystkie wątpliwości. W szkoleniach otrzymaliśmy wsparcie Poznańskiej Izby Skarbowej i Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego. Księgowych szkolili doradcy, ale i nasi pracownicy – zaznacza Barbara Sajnaj, skarbnik Poznania.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE