PARTNER PORTALU
  • BGK

Ministerstwo zapowiada konsultacje projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

  • MIW    10 stycznia 2018 - 11:11
Ministerstwo zapowiada konsultacje projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
Na ustawę o PTZ czekają samorządy i przewoźnicy. (fot. www.malopolska.pl)

Podczas wtorkowego (9.01) posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury przedstawiona została informacja na temat założeń kolejnej wersji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Temat referował Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Zapowiedział on, że ministerstwo będzie przez dwa tygodnie czekać na opinie uczestników spotkania na temat projektu tego dokumentu.




W toku dyskusji głos zabrali zarówno przedstawiciele resortu infrastruktury, jak też organizatorów transportu, korporacji samorządowych oraz organizacji zrzeszających przewoźników.

Czytaj: Publiczny transport zbiorowy spóźniony. W wakacje nie przyjedzie

Wśród przedstawionych propozycji (cały projekt publikujemy w dziale "multimedia") znalazła się sugestia, by nowelizację ustawy przeprowadzić w oparciu o senacki projekt tego dokumentu (w takim razie samorządy miałyby organizować przewozy publiczne tylko na tych trasach, które są nierentowne; na pozostałych miałoby zostać status quo), co jednak spotkało się z krytyczną opinią wielu uczestników dyskusji.

Jak podaje Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji, pojawiła się też sugestia, by nowelizując ustawę umożliwić realizację wszystkich rodzajów przewozów zarówno operatorom jak i przewoźnikom, a ulgi ustawowe ograniczyć wyłącznie do biletów miesięcznych szkolnych, co oznaczałoby likwidację wszystkich ulgi w przejazdach na podstawie biletów jednorazowych. Przedstawiciel Izby powiedział też o wątpliwościach, jakie budzą propozycje skrócenia okresu na jaki może być zawierana umowa z operatorem (5 lat zamiast 10); uznanie przewozów gminnych i powiatowych na obszarze miast i porozumień oraz związków komunalnych, za komunikację miejską, a także zakaz umieszczania w specyfikacji zamówienia wymogów w stosunku do taboru. W trakcie dyskusji ponownie pojawił się także wątek „Prawa wyłącznego”.

Czytaj: Ustawa o transporcie zbiorowym: Od 2018 r. ulgi tylko w komunikacji publicznej

Relacjonujący przebieg spotkania Marcin Gromadzki, ekspert z Public Transport Consulting informuje, że przedstawiciel ministerstwa infrastruktury pytany o możliwy czas trwania konsultacji społecznych (zespół konsultacyjny w resorcie pracował ok. roku) zapowiedział, że w grę wchodzi 30-60 dni.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Bolą Nogi, 2018-02-28 18:37:04

    zakaz przyznawania prawa wyłącznego spowodował, że busiarze kursują tylko po rentownych trasach, a wiele milionów Rodaków cierpi z powodu tego szkodliwego przepisu. gdyż są całkowicie odcięci od świata
  • w.potega@neostrada.pl, 2018-01-11 11:40:11

    Podoba mi się sam fakt zajęcia się zbiorowym transportem, absolutnie perspektywicznym w miastach. Transport zbiorowy powinien być mocniej preferowany. Akurat w tej dziedzinie centrala może zrobić więcej od tak zwanego samorządu, omotanego lobby-stami transportu osobowego.