PARTNER PORTALU
  • BGK

MIR: Miasta będą bardziej przyjazne rowerom

  • PAP    3 czerwca 2014 - 17:50
MIR: Miasta będą bardziej przyjazne rowerom

Resort infrastruktury i rozwoju chce poprawić bezpieczeństwo rowerzystów w miastach i ułatwić im poruszanie się po drogach. Ma temu służyć m.in. wyznaczanie na jezdniach śluz dla rowerów, umożliwiających szybszy zjazd ze skrzyżowania, a także nowe sygnalizatory świetlne.




Jak podkreślił na spotkaniu z dziennikarzami wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Orłowski, we wtorek ruszyły konsultacje społeczne projektu rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, którego celem jest usprawnienie ruchu rowerowego w miastach.

Wyjaśnił, że przyszłe rozporządzenie umożliwi m.in. wyznaczanie na jezdniach śluz dla rowerów, a także dopuści dwukierunkowy ruch rowerowy w jezdniach ulic jednokierunkowych. Będzie też możliwy ruch rowerów na jednym pasie wspólnie z pojazdami transportu publicznego. Projekt zakłada ponadto wprowadzenie nowych sygnalizatorów świetlnych dla rowerzystów, a także uproszczenie oznakowania.

"Śluzy rowerowe poprawią bezpieczeństwo rowerzystów, a w połączeniu z nowymi elementami sygnalizacji świetlnej pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie przepustowości jezdni poprzez wcześniejsze wpuszczenie rowerzystów na skrzyżowanie" - podkreślił Orłowski.

Wiceminister wyjaśnił, że o tym, z których rozwiązań skorzystają miasta zdecydują samorządy. Dodał, że rozwiązania te są powszechnie stosowane w wielu krajach UE.

Orłowski podkreślił, że udział ruchu rowerowego w miastach dynamicznie rośnie. W Gdańsku, Warszawie czy Wrocławiu wynosi niemal 5 proc.

Pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej Łukasz Puchalski wyjaśnił, że ruch rowerowy pod prąd powinien być wprowadzany w miastach systemowo. "Wprowadzenie takich rozwiązań tylko dla dwóch czy trzech ulic pogarsza, a nie poprawia bezpieczeństwo - bo ani kierowca ani rowerzysta nie są przyzwyczajeni do takiej organizacji ruchu" - zaznaczył. Jak mówił, we Francji czy Belgii jest to dopuszczone na każdej ulicy jednokierunkowej. W Gdańsku dotyczy 126 ulic, a są już plany dla kolejnych.

Puchalski wyjaśnił, że część zmian zawartych w rozporządzeniu miała wejść w życie w pierwszym i drugim kwartale br. "Nie udało nam się tego terminu dotrzymać. Konsultacje w sprawie rozporządzenia potrwają do początku lipca. Potem będą jeszcze uzgodnienia międzyresortowe" - podkreślił. Ocenił, że do końca wakacji powinno być ono podpisane.

Wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki mówił, że najwięcej wypadków zdarza się na skrzyżowaniu wydzielonych dróg rowerowych z jezdnią. "W Gdańsku likwidujemy takie drogi, w tym roku zlikwidowaliśmy już 4 km. Przenieśliśmy ruch na ulicę, bo to jest bezpieczniejsze" - podkreślił.

Rozwiązywanie problemów transportowych miast uwzględniono również w projekcie przygotowanej przez MIR Krajowej Polityki Miejskiej. W dokumencie wskazano na potrzebę zmian legislacyjnych, które pozwolą wprowadzić rozwiązania usprawniające i preferujące ruch rowerowy. Podkreślono też w nim potrzebę tworzenia infrastruktury towarzyszącej dla rowerów, w tym m.in. miejsc do parkowania czy usprawnienie możliwości przewożenia rowerów środkami transportu zbiorowego.

Jeszcze w tym roku stolica ma przeznaczyć blisko 30 mln zł na infrastrukturę rowerową, a Łódź - 18 mln zł.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2014-06-05 08:33:21

    Zamiast likwidowania dróg rowerowych warto znieść obowiązek korzystania z niepełnowartościowych dróg rowerowych niespełniających elementarnych kryteriów jakości.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.