Mniej reklam w Gdańsku

O ok. 10-20 proc. może spaść w Gdańsku liczba reklam. Nowe zasady ich lokalizacji i wielkości na terenach i budynkach komunalnych ustalił prezydent miasta Paweł Adamowicz.
Mniej reklam w Gdańsku

"Nadmiar reklam i nieuporządkowanie przestrzeni publicznej, w tym też kolorystyka elewacji, są odbierane źle przez mieszkańców i turystów" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej dyrektor Wydziału Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku Andrzej Duch.

Jego zdaniem ten stan rzecz to głównie efekt niedoskonałości prawa. "Krajowe przepisy w zasadzie nie dają możliwości społecznościom lokalnym dbania o własną przestrzeń. Nawet jeśli jakieś elementy reklamowe wieszane są wbrew prawu, to słabe są możliwości działania nadzoru budowlanego" - dodał Duch.

Kierownik Referatu Estetyzacji Miasta Gdańska Michał Szymański przyznał, że nowe rozwiązania dotyczące rozmieszczenia reklam w mieście nie wprowadzą w tej dziedzinie rewolucji.

"Zdecydowana większość przestrzeni miejskiej, gdzie znajdują się reklamy, należy do osób prywatnych. Celem władz miasta nie jest walka z reklamą, lecz jej uporządkowanie i opanowanie chaosu przestrzennego, który ta reklama powoduje" - podkreślił Szymański.

Zarządzenie prezydenta Adamowicza nie dopuszcza umieszczania nośników reklam m.in. na mostach, wiaduktach i kładkach; na fasadach budynków; w parkach oraz na tle zieleni; na pojazdach nie będących w ruchu; w obrębie cmentarzy, w sąsiedztwie pomników, miejsc pamięci oraz przy szkołach.

Zgodnie z decyzją prezydenta, banerów nie będzie można wieszać także na barierkach oddzielających jezdnie, torowiska i przystanki, za wyjątkiem reklamy okolicznościowej - dotyczącej imprez kulturalnych.

Uregulowana została wielkość reklam podczas remontów budynków - na obiektach zabytkowych będzie ona ograniczona do 30 proc. powierzchni siatki wiszącej na rusztowaniu.

Zarządzenie prezydenta Gdańska wprowadziło także podział miasta na dwie strefy: tożsamości - obejmującą głównie zabytkowe Śródmieście, dzielnicę Wrzeszcz, tereny postoczniowe i pas nadmorski - oraz pozostały obszar administracyjny miasta.

W pierwszej strefie wolnostojąca reklama będzie mogła mieć wielkość do 9 metrów kwadratowych, w drugiej do 18 metrów kwadratowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE