Może być dwóch kierowników urzędu stanu cywilnego

Wójt nie traci możliwości dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, jeżeli na stanowisku kierownika USC zatrudni inną osobę.
Może być dwóch kierowników urzędu stanu cywilnego
Urząd stanu cywilnego może mieć dwóch kierowników. Fot. usc.um.warszawa.pl

Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku gmin liczących więcej niż 50 tysięcy mieszkańców, obligatoryjne innej osoby na stanowisku kierownika urzędu jest zatrudnienie. W przypadku gmin mniejszych niż 50 tys. osób, zatrudnienie innej osoby na stanowisku kierownika jest fakultatywne.

Czy wójt w małej gminie może udzielać ślubów?

W małych gminach powstaje pytanie, czy w razie zatrudnienia kierownika USC wójt nadal może dokonywać czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, np. udzielać ślubów.

Czytaj też: Jak działają urzędy stanu cywilnego po zmianach z 1 marca?

Dr Maria Karcz-Kaczmarek z Uniwersytetu Łódzkiego odwołuje się do doktryny oraz orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Zgodnie z nim zatrudnienie pracownika na stanowisku kierownika USC nie powoduje utraty przez wójta możliwości dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego.

Od 1 stycznia 2012 roku kierownik usc może być zatrudniony tylko na podstawie umowy o pracę.

Warto dodać, że kierownik urzędu stanu cywilnego jest pracownikiem samorządowym, do którego stosuje się ustawę o pracownikach samorządowych. Nabór na to stanowisko musi wobec tego nosić charakter otwarty i konkurencyjny, jak również musi zostać bezwzględnie poprzedzony przeprowadzeniem konkursu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU