PARTNER PORTALU
  • BGK

MPK Kraków: Pesa nie stawiła się na podpisanie umowy ws. tramwajów; wybrano drugą ofertę

  • PAP/JS    10 listopada 2017 - 22:17
MPK Kraków: Pesa nie stawiła się na podpisanie umowy ws. tramwajów; wybrano drugą ofertę

Bydgoska Pesa w przetargu przedstawiła najniższą cenę za dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł, (fot. pixabay.com)

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które do piątku (10 listopada) wyznaczyło bydgoskiej Pesie termin podpisania umowy na dostawę 50 tramwajów poinformowało, że producent nie stawił się na jej podpisanie, ani nie wniósł wymaganego zabezpieczenia tej umowy.




• Konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach do przetargu przedstawiło tramwaj o nazwie Tramino Kraków z ceną za jeden wagon przekraczającą 7,270 mln zł netto.

• Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów.

• Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku.

W związku z tym krakowski przewoźnik, zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydował o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa, złożonej przez konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach.

Bydgoska Pesa w przetargu przedstawiła najniższą cenę za dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł, ale krakowski przewoźnik wykluczył ją z przetargu zarzucając nienależyte wykonanie poprzedniej umowy na dostawę 36 tramwajów Krakowiak. Producent spóźnił się bowiem z dostawami pojazdów, co groziło utratą unijnego dofinansowania.

Pesa odwołała się od decyzji o wykluczeniu z przetargu najpierw do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do sądu. Obie te instytucje nakazały przywrócenie producenta do udziału w postępowaniu. W sierpniu Pesa wygrała przetarg, ale już we wrześniu sugerowała, że zamierza się z niego wycofać. Potem firma podtrzymywała chęć podpisania umowy, ale nie dostarczała zamawiającemu wymaganych dokumentów i zabezpieczeń kontraktu.

"Fakt niewniesienia wymaganej przez MPK SA w Krakowie gwarancji finansowej w wysokości 29,9 mln zł jest zaskoczeniem, ponieważ PESA Bydgoszcz SA potwierdziła pisemnie 9 listopada, że zawarła umowę kredytową i może wykorzystać przyznane środki w wysokości do 100 mln zł na realizację tego zamówienia" - zaznaczył w komunikacie krakowski przewoźnik.

Jak pokreślili przedstawiciele MPK, czynności podejmowane przez bydgoską firmę doprowadziły do opóźnienia terminu zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa. Dlatego przewoźnik w trosce o realizację tego kontraktu, który jest ważny dla Krakowa, bo dotyczy zwiększenia liczby niskopodłogowych tramwajów zdecydował w piątek o wyborze drugiej w kolejności oferty - konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach.

Konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach do przetargu przedstawiło tramwaj o nazwie Tramino Kraków z ceną za jeden wagon przekraczającą 7,270 mln zł netto. Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku.

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów, oraz system liczenia pasażerów.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik posiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.