PARTNER PORTALU
  • BGK

Nadchodzi inwentaryzacja i nie chodzi wyłącznie o spisanie środków trwałych

  • MN    19 września 2017 - 06:00
Nadchodzi inwentaryzacja i nie chodzi wyłącznie o spisanie środków trwałych
Inwentaryzacja w większości jednostek trwa od października do marca. (fot. PTWP)

Jesień dla jednostek budżetowych to okres przeprowadzania corocznej inwentaryzacji. O tym, jak się do tego przygotować, rozmawiamy z Piotrem Rybickim, ekspertem w zakresie inwentaryzacji z portalu www.inwentaryzacja.info.




• Trudy w przeprowadzaniu inwentaryzacji rozpoczynają się od niechęci do angażowania się w jej przeprowadzenie, a kończą na całkowitym niezrozumieniu, do czego ona służy.

• Inwentaryzacja to nie tylko spisanie środków trwałych. Samo ich spisanie zajmuje do kilkunastu dni, tymczasem cała inwentaryzacja trwa nawet kilka miesięcy.

• W większości jednostek inwentaryzacja zaczyna się w październiku, więc teraz jest dobry czas, aby się do niej przygotować.

***

Zacznijmy od banalnego pytania – czym jest inwentaryzacja?

Piotr Rybicki: Co do zasady inwentaryzacja jest stwierdzeniem, jakie składniki majątku jednostka posiada i potwierdzeniem, że ten stan znajduje swoje odzwierciedlenie w ewidencji księgowej, ewidencji, która powstaje na podstawie dokumentów źródłowych. Inwentaryzacja jest więc czynnością o charakterze administracyjnym, a jej zadaniem jest potwierdzenie prawidłowego wykazywania posiadanego majątku.

Z czym zatem jednostki budżetowe mają największy problem?

– Lista faktycznych trudności w przeprowadzaniu inwentaryzacji przez jednostki budżetowe jest niestety długa. Począwszy od ogólnej niechęci do angażowania się w jej przeprowadzenie, po całkowite niezrozumienie, do czego ona służy. Wiele jednostek budżetowych to jednostki małe i nie posiadają wystarczających zasobów w ludziach, aby przeprowadzić ją tak, jak wyobrażają to sobie kontrolujący. Nie pomagają również niejednoznaczne przepisy w zakresie jej przeprowadzania.

Rzeczywiście spisanie środków trwałych jest takie trudne?

– I tutaj pojawia się pierwsza duża pułapka, na którą łapią się niestety prawie wszyscy. Inwentaryzacja to nie tylko spisanie środków trwałych i pozostałych środków trwałych. Owszem, jest to dość czasochłonna czynność, szczególnie gdy składników jest dużo, ale spis z natury to tylko część wszystkich prac, jakie trzeba wykonać. Nie można zapominać o potwierdzeniach sald i weryfikacji z odpowiednimi dokumentami, a także o przygotowaniu się do inwentaryzacji i wszystkich czynnościach związanych z jej rozliczeniem. Może to się wydać zaskakujące, ale w większości jednostek inwentaryzacja zaczyna się w październiku, a kończy w marcu, podczas gdy sam spis z natury trwa kilka lub kilkanaście dni.

Ale to właśnie spis z natury jest najbardziej widoczny, jak sobie zatem z nim dać radę?

– Spis z natury rzeczywiście angażuje największą liczbę osób i najbardziej dezorganizuje pracę. Na szczęście w jednostkach budżetowych spisem z natury objęte są przede wszystkim stosunkowo proste składniki i nie musi taki spis oznaczać np. zatrzymania produkcji czy angażowania wózka widłowego. Ale i tak spis z natury w jednostce budżetowej jest uciążliwy – o tym nie trzeba przekonywać nikogo, kto choć raz w nim uczestniczył. Na szczęście – w większości przypadków – można go dokonywać co 4 lata, co z perspektywy przeprowadzającego spis oznacza, że ma on „3 lata spokoju”.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • kermo, 2017-09-19 08:45:50

    Po prostu pis chce wiedzieć, czego jeszcze nie ukradli ...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.