Najbogatsze miasta, województwa, gminy wiejskie. Oto ranking „Bogactwo samorządów”

Bezkonkurencyjny Kleszczów, wśród miast wojewódzkich Warszawa, ale już spore przetasowania w województwach i wielki spadek lidera wśród małych miast – doroczny ranking zamożności samorządów przynosi wiele ciekawych zmian. Sprawdźcie.
Najbogatsze miasta, województwa, gminy wiejskie. Oto ranking „Bogactwo samorządów”
W rankingu dochodów JST "Bogactwo samorządów" dobrze wypadają nadmorskie miejscowości np. Sopot (fot. Tomasz Kolowski/wikimedia.org)

Pismo samorządu terytorialnego "Wspólnota" opublikowało najnowszy ranking zamożności samorządów (zamieszczamy go w dziale Multimedia).

Jak powstał ranking?

Dochody samorządu w roku 2014 zostały podzielone przez liczbę mieszkańców. W taki sposób powstało zestawienie najbogatszych samorządów w kategoriach: województw, powiatów, miast wojewódzkich, miast na prawach powiatu, miast powiatowych, mniejszych miast oraz gmin wiejskich.

Zastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna, jak rok temu.

- Znów pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie tak intensywnego korzystania z funduszy unijnych dotacje te mają chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to jednak skok chwilowy (incydentalny) i nie ma związku z trwałym wzrostem zamożności. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu: zamożność – tłumaczą autorzy raportu Paweł Swianiewicz iJulita Łukomska.

Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby - informuje „Wspólnota”.

Po pierwsze, odjęte zostały składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwane janosikowe.

Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów (w przypadku gmin) dodano skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, by porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej)

- W tym roku po raz pierwszy w historii zauważyliśmy ujemne wartości udzielonych ulg czy zwolnień podatkowych (co oznacza zapewne odzyskiwanie zwolnień niesłusznie przyznanych w latach poprzednich). W kilku gminach (Elbląg, Dobroń, Góra św. Małgorzaty) były to znaczące sumy w skali budżetu – informują autorzy.

Skorygowane w ten sposób dochody podzielone zostały przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej.

Niezagrożeni liderzy, zaskakujące awanse i spadki

Nowe Warpno lider z ostatnich lat w kategorii pozostałe miasta znalazł się na ostatnim miejscu w swojej kategorii.  - Ale to nie błąd w metodologii czy obliczeniach, a efekt zakończenia transferów do gminy zaległego podatku od nieruchomości oraz konieczności zapłacenia Janosikowego – tłumaczy „Wspólnota”.

Bezkonkurencyjnym liderem od lat jest Kleszczów – gmina wiejska w woj. łódzkim. Z wynikiem 44 330,2 zł na głowę mieszkańca w tyle zostawia daleko inne samorządy.

Wśród miast wojewódzkich jak zwykle prym wiedzie Warszawa, ale na pozostałych miejscach można zauważyć dużo ciekawych zmian.

Wśród województw po raz pierwszy od 2010 roku liderem zostało lubuskie. Dolny Śląsk, zwycięski region sprzed roku, teraz spadł na dziewiąte miejsce.

Oto najbogatsze samorządy ( pod względem dochodu samorządu na głowę mieszkańca liczone w zł) w swoich kategoriach:

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Na bogactwo GMINY,składa się wiele czynników.Bogactwa mineralne,walory turystyczne czy też wielkość jego mieszkańców.Dlatego mamy GMINY bardzo bogate lub bardzo biedne.Czas najwyższy to zmienić.Nie może konkurować z mojego podwórka GMINA w Obornikach Śląskich z GMINĄ taką jak Wrocław.Do tego jednak ...trzeba,aby draństwo politykierów zrozumiało w czym problem.Nic się nie zmieni bez zmian administracyjnych w Polsce.Np.Dzisiejsze POWIATY zamienić na GMINY,a obecne gminy-poza wielkimi aglomeracjami na pod GMINY.Ponadto w państwie o ograniczonej demokracji-system parlamentarny należy jednak prowadzic również JANOSIKOWE.Ale pod scisłą kontrolą ich wydawania.Aby nie było tak,że gmina dostaje dotację z JANOSIKOWEGO,a w dużej mierze ponosi odpowiedzialność za złą działalność gospodarczą. rozwiń

Wiesław Dębski, 2015-07-19 09:18:20 odpowiedz

Paradoks ustawodawczy; najwiekszy dług w kraju w gminie Rewal ! Drugie miejsce po Kleszczowie, jako najbogatsza gmina wiejska - co tu nie gra?

baw, 2015-07-16 19:08:31 odpowiedz

"Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów (w przypadku gmin) dodano skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, by porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej)" Nie, ...że się wymądrzam, ale profesor mógłby czasami pomysleć zamiast stosować te same schematy. To, że sa ustalone ustawowe górne stawki podatków lokalnych to nie oznacza, że dana JST ma tą samą zdolność generowania dochodów. Górne stawki podatków lokalnych obowiązują samorządy w opustoszałej wsi podlaskiej jak i w centrum Warszawy, ale zdolność do ich zapłacenia jest zdecydowanie różna. Dlatego na terenie podlaskiej gminy muszą być stosowane obniżone stawki podatku, ponadto tam gdzie bezrobocie, recesja gospodarcza tam stosowane są ulgi i zwolnienia. Takie metodologie porównań rodem MFW czy Banku Światowego niczemu nie służą jedynie wprowadzają mity i zamęt informacyjny o finansach JST. Te instytucje wskazują, że Vat w Polsce powinien być 30% a podatek dochodowy dla osób fizycznych 42% przy czym korporacje finansowe powinny być zwolnione z podatku i kontroli przepływu kapitału.I na tej podstawie wielcy "znawcy" określają jak to Polska ma dużą lukę fiskalną.
Tworzenie rankingów musi mieć jakiś sens - społeczny, porównawczy czy informacyjny natomiast "sztuka dla sztuki" niczemu nie służy
rozwiń

obywatel gminy, 2015-07-15 18:25:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE