Nie będzie kar za jazdę rowerem po wałach przeciwpowodziowych

- Posłowie uchwalili w piątek prezydencką nowelizację Prawa wodnego, która znosi kary za jazdę rowerem po wałach przeciwpowodziowych. Ustawa ułatwi także wyznaczanie ścieżek rowerowych oraz szlaków turystycznych na wałach. Teraz nowe przepisy trafią do Senatu.
Nie będzie kar za jazdę rowerem po wałach przeciwpowodziowych

Za uchwaleniem noweli głosowało 417 posłów, przeciw był jeden, 11 wstrzymało się od głosu.

Posłowie odrzucili dwie poprawki PiS, z których jedna zakładała wykreślenie dróg rowerowych z katalogu celów publicznych. Posłanka PiS Anna Paluch przekonywała, że rząd czy prezydent, który był autorem projektu, zamiast zaproponować rozwiązania, które poprawią stan wałów, wpuszczają na nie rowerzystów. To - argumentowała - jeszcze podniesie koszty dla zarządzających tymi wałami.

Nowela Prawa wodnego zmienia także przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Za cel publiczny - oprócz np. wydzielania gruntów pod drogi publiczne czy ich budowy - uznano także wydzielanie gruntów i budowę dróg rowerowych. Jak przekonywał w trakcie prac nad ustawą minister w Kancelarii Prezydenta Olgierd Dziekoński, uznanie dróg rowerowych za cel publiczny ułatwi budowę nowych szlaków dla rowerzystów.

Czytaj też:  Drogi rowerowe zostają w katalogu celów publicznych

Dziekoński wyjaśniał, że obecnie samorządy mają problem z wytyczaniem takich tras poza ciągami drogowymi. Zapewnił, że lokalizacja dróg rowerowych będzie wymagała ocen środowiskowych oraz konsultacji społecznych na temat jej poprowadzenia. Jeżeli zajdzie konieczność ewentualnego wywłaszczenia, samorządy będą rokowały z właścicielami sprzedaż bądź udostępnienie fragmentu nieruchomości, w celu poprowadzenia drogi rowerowej - mówił.

Nowelizacja przede wszystkim znosi sankcje za jazdę rowerem po koronie wałów przeciwpowodziowych. Budowa, przebudowa lub remont drogi rowerowej oraz wyznaczanie szlaku turystycznego pieszego lub rowerowego na wale będzie wymagało zgłoszenia np. do marszałka województwa.

Szlaki rowerowe nie powstaną jednak w miejscach, gdzie taka inwestycja będzie mogła spowodować pogorszenie stanu środowiska lub wpłynie na zwiększenie zagrożenia powodziowego. Jeżeli zagrożona będzie szczelność lub stabilność wałów przeciwpowodziowych, zarządca wału będzie mógł wprowadzić czasowy zakaz poruszania się po nim.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy.

JodekMordka, 2014-04-07 19:27:08 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU