Nie widać końca bałaganu z fotoradarami

  • Aneta Mościcka
  • 15-11-2012
  • drukuj
Wciąż brakuje przepisów, które regulowałyby sposób przechowywania i usuwania danych z fotodaradów. Ponadto często łamane są przepisy dotyczące wymogów technicznych, jakie muszą spełniać te urządzenia.
Nie widać końca bałaganu z fotoradarami

Usytuowanie fotoradaru ustala się na podstawie policyjnych danych o miejscach, w których zdarza się największa liczba wypadków. Przepisy stanowią, że wniosek Inspekcji Transportu Drogowego do zarządcy drogi o ustawienie fotoradaru musi być poprzedzony opinią właściwego komendanta wojewódzkiego policji. Oznacza to, że fotoradary nie mogą być stawiane w dowolnym miejscu, a tylko w miejscu uzgodnionym z policją.

Czytaj też: Fotoradarowe zaniechanie legislacyjne

Warto dodać, że pomimo zmiany z dniem 1 lipca 2011 r. Prawa o ruchu drogowym i przekazania zadań dotyczących stwierdzania naruszeń przepisów ruchu drogowego przy pomocy fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego wciąż brakuje rozporządzenia wykonawczego, które określa zasady przechowywania i usuwania danych z fotoradarów.

Czytaj też: Ruszył montaż nowych fotoradarów

Na tę sytuację zwracała niedawno uwagę rzecznik praw obywatelskich w piśmie do ministra transportu budownictwa i gospodarki morskiej. Wskazała m.in. na niezgodność przepisów Prawa o ruchu drogowym z konstytucją, ponieważ przechowywanie danych o osobach fizycznych (w tym ich wizerunku) powinno następować na podstawie ustawy, a nie rozporządzenia.

Czytaj też: Fotoradar stanie tam, gdzie jest potrzebny

Innym problemem jest brak przestrzegania przepisów dotyczących wymagań technicznych, jakie muszą spełniać fotoradary. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 22 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach fotoradary, od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia, tj. od 28 czerwca 2011 r., muszą spełniać szczegółowo określone warunki techniczne, w tym dotyczące ich obudowy, która ma być pokryta kolorem żółtym, zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku do rozporządzenia.

Ponadto, stacjonarne urządzenia rejestrujące i ich obudowy, zainstalowane w pasie drogowym przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów, które nie spełniają określonych w nim wymagań, mogą być wykorzystywane przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie zmienionego rozporządzenia.

Tymczasem w praktyce istnieją przypadki, w których do atrap fotoradarów (tj. samych obudów bez urządzenia rejestrującego), które zamontowane były przed wejściem w życie rozporządzenia ministra infrastruktury obecnie montowane są urządzenia rejestrujące, z pominięciem wymogów technicznych, jakie są wymagane na podstawie zmienionego rozporządzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zadaję bardzo prozaiczne pytanie ; Za jakie pieniądze --podobno kompetentni - odpowiedzialni " URZĘDASY" PAŃSTWOWE PRACUJĄ ???? Kto jest winowajcą , że niema stosownych uregulowań prawnych !! TUMIWISIZM URZĘDASÓW --- POCZĄWSZY OD " GÓRY MINISTERI...ALNEJ" DO REFERENTA GMINNEGO !!!. ALE PODWYŻKI---NAGRODY -OCZYWIŚCIE SIĘ NALEŻĄ . !!!! NO I TE CIĘŻKO WYPRACOWANE TRZYNASTKI !!!!!!!!!! rozwiń

urzędnik-stary , 2012-11-15 14:40:18 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU