Nowe parkingi „Park&Ride” w Krakowie nie w tym roku?

Spółka Miejska Infrastruktura, która ma odpowiadać za parkingi „Park&Ride” w Krakowie, póki co chwali się na stronie wizualizacjami trzech nowych inwestycji. W sprawie finansowania ich budowy miasto liczy na środki unijne.
Nowe parkingi „Park&Ride” w Krakowie nie w tym roku?
Parking P&R pod estakadą pętli tramwajowej Kurdwanów - wizualizacja (fot. http://mi.krakow.pl)

Miejska Infrastruktura (MI) to spółka komunalna Krakowa powołana w celu budowy parkingów „Park&Ride” w czerwcu 2014 r. Jednak zadania tego nie ma w umowie.

Za co odpowiada i ile kosztuje spółka Miejska Infrastruktura?

– Z odpowiedzi prezydenta wynika jasno, że na dzień dzisiejszy budowa parkingów nie jest zadaniem spółki. Umowa wykonawcza między MI a miastem obejmuje wyłącznie prowadzenie Strefy Płatnego Parkowania – mówi Łukasz Gibała, który pisał do władz Krakowa w sprawie kosztów utrzymania spółki i realizacja parkingów. - Mimo takiej konstrukcji umowy, jak pisze prezydent, „aktualnie spółka prowadzi proces inwestycyjny obejmujący realizację trzech parkingów w systemie „Parkuj i Jedź” (Park&Ride) pod nazwą: Mały Płaszów, Bieżanów oraz Kurdwanów – dodaje.

Zdaniem posła sytuacja jest kontrowersyjna: spółka komunalna robi więc coś, czego nie ma w umowie. Do tego dochody ze Strefy trafiają w całości na konto miasta, a koszty operacyjne netto spółki wyniosły w 2014 r. ( za 7 miesięcy funkcjonowania) 2,25 mln. zł. Połowa tych pieniędzy została wydana na wynagrodzenia.

Za co miasto chce zbudować parkingi P&R?

Zdaniem prezydenta Krakowa, gwarancją na sfinansowanie inwestycji są pieniądze z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Prezydent jest dobrej myśli: „rozpoczęcie inwestycji uzależnione jest od terminu ogłoszenia (rozpoczęcia) naborów przez Urząd Marszałkowski”.

Tego optymizmu nie podziela Łukasz Gibała. – Myśleniem życzeniowym jest przekonanie, że pieniądze na tę inwestycję z MRPO dostaniemy na 100 proc. Warto też zapytać, jakie są realne szanse na realizację tych inwestycji w sytuacji, kiedy nie ma zapewnionego wkładu własnego, nie ma pozwoleń na budowę i właściwie nie ma podmiotu, który powinien tę inwestycję prowadzić. Nie ma się co łudzić, w tym roku parkingów niemal na pewno nie będzie- mówi.

W swoim piśmie do Jacka Majchrowskiego, poseł zapytał również prezydenta, co ten zamierza zrobić w sytuacji, kiedy rzeczywiście spółka nie będzie w stanie realizować swojego podstawowego zadania, jakim jest tworzenie nowych miejsc parkingowych w Krakowie, a w szczególności czy rozważa jej likwidację albo przekształcenie. Jednak, jak wynika z odpowiedzi, takie warianty nie są rozważane.

- Mając na uwadze planowane inwestycje oraz określony plan działań Spółki obecnie nie ma potrzeby rozważania jej likwidacji lub przekształcenia – stwierdza Jacek Majchrowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Widac,ze raczej o budowe parkingow nie chodzi tutaj,cele wydaja sie zupelnie inne..Polowa z sumy 2,25 mln zl,poszla w 7 miesiecy na wynagrodzenia?Dla kogo? Spolka watpliwa,co do celow pierwotnych,jak widac.I,tak bedzie jak bedzie...Kto to zmieni?

rojemann, 2015-08-12 03:26:58 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU