PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe pociągi za drogie. Region rezygnuje

  • PAP    3 kwietnia 2013 - 17:14
Nowe pociągi za drogie. Region rezygnuje

Samorząd woj. śląskiego nie kupi sześciu nowych elektrycznych pociągów dla obsługi połączenia Tychy - Katowice - Zawiercie. Warty 155 mln zł projekt wypadł już z najnowszej listy przedsięwzięć unijnych. Powodem jest brak środków na wkład własny.




Zakup sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - przy współfinansowaniu środkami unijnymi w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" - przewidywała do niedawna Wieloletnia Prognoza Finansowa Woj. Śląskiego na lata 2013-2020.

Zgodnie z zapisami unijnego programu oszacowany na 154,9 mln zł projekt miał być realizowany w latach 2013-2015. W prognozie finansowej woj. śląskiego w tym roku przewidziano na ten cel 51,7 mln zł, a w przyszłym - 103,3 mln zł. Ponieważ unijne wsparcie projektu miało wynieść 74,3 mln zł, samorząd musiałby zapewnić w ciągu dwóch lat ponad 80 mln zł na wkład własny.

"Zarząd woj. śląskiego zdecydował o odstąpieniu od zakupu. Woj. śląskiego nie stać, by przystąpić do tego projektu" - powiedziała rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska.

Jak przypomniała, unijny projekt zakładał zakup pociągów "do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych w katowickim obszarze metropolitalnym" - nowe składy miały jeździć między Tychami a Zawierciem. Zakup pociągów w ramach tak przygotowanego projektu uniemożliwiłby ich elastyczne wykorzystanie na innych trasach w regionie - byłyby przypisane tylko do tego połączenia.

Gdy przygotowywano unijny projekt, trasę z Tychów - podobnie jak większość połączeń w woj. śląskim - obsługiwały Przewozy Regionalne. W połowie ub. roku poprzedni zarząd województwa zdecydował jednak o przejęciu wszystkich przewozów przez samorządowe Koleje Śląskie.

Po grudniowym chaosie na torach regionu spowodowanym złym przygotowaniem tej operacji w Kolejach Śląskich wdrażany jest plan naprawczy, którego jednym z elementów jest optymalizacja polityki taborowej. Choć spółka sygnalizuje, że jej obecne zasoby - 77 jednostek - są wystarczające dla realizacji rozkładu jazdy, znaczna część tego taboru jest dzierżawiona i wynajmowana na podstawie krótkoterminowych umów.

Czytaj też: Koleje Ślaskie dostaną pożyczkę od samorządu

W Kolejach Śląskich jeździ obecnie m.in. 15 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf produkcji Pesy - sześć w ramach trzyletniej dzierżawy (z wykupem na koniec) i dziewięć należących do samorządu woj. śląskiego. Przewoźnik wykorzystuje też cztery podobne pociągi Flirt szwajcarskiego Stadlera i jeden sześcioczłonowy Impuls z Newagu (wszystkie należą do samorządu).

Pozostałe, starsze EZT-y to osiem składów EN-57 (dostarczonych przez spółkę Sigma Tabor), kolejnych 10 egzemplarzy różnych zmodernizowanych maszyn tego typu (siedem leasingowanych w różnych źródłach i trzy należące do samorządu), a także dwa pociągi 14WE (dzierżawione od SKM Warszawa).

Oprócz pociągów elektrycznych Koleje Śląskie dysponują 12 pojazdami spalinowymi - przewoźnik jest właścicielem jednego nowego SA138 z Newagu, a także leasinguje osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów DH1 i DH2 od firmy Sigma Tabor. Dwa pozostałe to zmodernizowane dwuczłonowe SA109 z Kolzamu należące do samorządu woj. śląskiego.

Przewoźnik czeka wciąż na osiem trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych VT614, które do 3 grudnia dostarczyć miała firma Sigma Tabor. Dostawcy naliczane są kary umowne; w ostatnich dniach rozpoczęły się jazdy próbne pierwszego z tych pojazdów.

Tabor uzupełniający Kolei Śląskich to dzierżawione i wynajmowane lokomotywy elektryczne i wagony. Ich dostawcami są Lotos Kolej i Railpool oraz PKP Cargo (lokomotywy), a także Ceske Drahy, PKP Intercity i Heros Rent Rail (wagony). Na okres od początku kwietnia do końca tego roku spółka wydzierżawiła jeszcze od PR osiem składów elektrycznych.

Niezależnie od projektu zakupu 6 pociągów, który wypadł z podstawowej listy programu "Infrastruktura i Środowisko" nadal znajduje się tam warty 342 mln zł (139 mln zł z UE) projekt zakupu do 2015 r. 19 nowych EZT w ramach tzw. południowej grupy zakupowej.

To wspólne przedsięwzięcie woj. małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego, tabor ma obsługiwać połączenia międzywojewódzkie. W środę przedstawiciele woj. śląskiego podtrzymali chęć zrealizowania projektu - jego śląska część jest warta blisko 108 mln.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.