PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe prawa i obowiązki radnych w kadencji 2018-2022

  • Michał Wroński    6 sierpnia 2018 - 06:00
Nowe prawa i obowiązki radnych w kadencji 2018-2022
Od nowej kadencji przebieg obrad w radach ma być obowiązkowo nagrywany i publikowany (fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl)

Blisko 220 tysięcy kandydatów ubiegało się w poprzednich wyborach samorządowych o mandat radnego w gminach, powiatach i miastach na prawach powiatu. Ilu powalczy w tym roku, okaże się, gdy zostanie ogłoszony termin wyborów i będzie można zacząć oficjalnie zgłaszać kandydatury. Potencjalni zainteresowani muszą jednak pamiętać o jednym – skutkiem zmiany ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim radnych czeka w nowej kadencji sporo nowości. Nie można też wykluczyć, że to jeszcze nie koniec zmian.




  • Nowo wybrani radni będą dłużej sprawować swój mandat. Wzmocnieniu ulegnie też ich pozycja względem wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty czy marszałka województwa.
  • Radni będą pod większą kontrolą wyborców. Imienne wykazy ich głosowań mają być dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej. Sam przebieg obrad ma być obowiązkowo nagrywany i publikowany.
  • Osoby „pozostające we wspólnym pożyciu” z radnymi gmin nie będą mogły być członkami władz zarządzających, kontrolnych czy rewizyjnych, ani też pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby.

Tą najbardziej oczywistą zmianą jest wydłużenie czasu kadencji. Zgodnie z przyjętą w styczniu ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (wprowadza ona poprawki do ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim) kadencja rady gminy - podobnie jak też rady powiatu czy sejmiku wojewódzkiego - trwać będzie teraz nie cztery (jak jest obecnie), ale pięć lat.

Jak już sygnalizowaliśmy kilka dni temu, od nowej kadencji obrady rady gminy (tak samo rady powiatu i sejmiku wojewódzkiego) będą obowiązkowo transmitowane i nagrywane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania te będą następnie udostępniane m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy. W tych samych miejscach, tj. w BIP-ie oraz na stronie internetowej gminy mają się także „niezwłocznie” znaleźć imienne wykazy głosowań radnych. Skąd mają się wziąć takie zestawienia? Zgodnie z nowymi przepisami głosowania jawne na sesjach rady mają odbywać się za pomocą urządzeń umożliwiających "sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych", a kiedy spełnienie tego wymogu z jakichś względów nie będzie możliwe, ma zostać zarządzone głosowanie imienne.

Za sprawą nowych przepisów przewodniczący rady gminy w związku z realizacją swoich obowiązków będzie mógł wydawać polecenia służbowe pracownikom urzędu gminy "wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane z funkcjonowaniem rady gminy, komisji i radnych". W tym przypadku będzie on wykonywać uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do tych pracowników (analogiczne uprawnienia zyskał przewodniczący rady powiatu i przewodniczący sejmiku wojewódzkiego).

Czytaj: Polscy radni bez tajemnic: wykształcenie, płeć, wiek według GUS

Zmieniona ustawa o samorządzie gminnym stwierdza ponadto, że w wykonywaniu swego mandatu radny ma prawo (jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób) do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych (z zachowaniem jednak przepisów o tajemnicy prawnie chronionej). W ustawie uregulowano także zasady składania przez radnych interpelacji i zapytań dotyczących gminy do wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Będą musiały być one składane na piśmie do przewodniczącego rady, który będzie je przekazywał wójtowi, a ten (lub osoba przez niego wyznaczona) będzie musiał udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. Zarówno treść interpelacji i zapytań, jak też udzielonych odpowiedzi podawana będzie w BIP-ie oraz na stronie internetowej gminy (analogiczne uprawnienia zyskali radni powiatu i sejmików wojewódzkich).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • jaro, 2018-08-17 16:58:45

    Do samorządowiec: zgodnie z Twoim tokiem rozumowania to rodziny posłów i senatorów musiałyby tylko w biznesie prywatnym pracować....
  • samorządowiec, 2018-08-16 11:22:25

    Powinni wprowadzić bezwzględny zakaz pracy dla żony ,męża radnego jak też dzieci wnuków i innych bliskich w Urzędzie Gminy i organizacjach zależnych - wyniki absolutorium w 90% byłyby zaskoczeniem .Zmniejszyć liczbę radnych z 15 osób do 9 w najmniejszych gminach do 5 tys.mieszkańców z dietą do 30% m...iesięcznie płacy minimalnej.  rozwiń
  • Wyborca, 2018-08-06 23:10:30

    Zmiany dot.wyboru radnych powinny być konsultowane z wyborcami,organizacjami społecznymi,mieszkańcami.Musaimy mieć możliwość odwołania radnych w trakcie kadencji w przypadku np. nie spełniania obietnic przedwyborczych.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.