Nowe prawa niepełnosprawnych pasażerów autobusów i autokarów

Niepełnosprawni podróżujący autokarami otrzymają pomoc m.in. w przejściu z poczekalni dworca do pojazdu, przy wsiadaniu do niego, czy załadowaniu bagażu - zakłada ustawa, do której Sejm przyjął w piątek poprawki Senatu. Teraz trafi ona do podpisu prezydenta.
Nowe prawa niepełnosprawnych pasażerów autobusów i autokarów
Na wyznaczonych dworcach osobom niepełnosprawnym będzie udzielana pomoc (fot.fotolia)

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym wprowadza do polskiego prawa przepisy unijne dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Są one już stosowane w państwach członkowskich od 1 marca 2013 r.

Zgodnie z nowelizacją w Polsce będzie wyznaczonych 21 dworców autobusowych i autokarowych, na których niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc. Chodzi o dworce w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców i obsługujące rocznie ponad 500 tys. odjeżdżających pasażerów, w tym m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie i Lublinie.

Chodzi m.in. o nieodpłatną pomoc np. w przejściu z poczekalni na pokład pojazdu, wejściu do autokaru i znalezieniu siedzenia, załadowaniu i odebraniu bagażu, przewiezieniu psa przewodnika.

Senat zaproponował do ustawy sześć poprawek; w piątek posłowie je poparli.

Pierwsza poprawka wprowadza definicję osoby niepełnosprawnej i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, dzięki czemu, jak uzasadniali senatorowie, ujednoznacznia się przepisy ustawy. Druga ma charakter porządkujący.

Kolejna wskazuje, że pomimo nieprzeprowadzania przez organ merytorycznej oceny wniosku o wykreślenie z rejestru dworców wyznaczonych do udzielenia pomocy, wniosek ten podlega ocenie formalnoprawnej. Następna jednoznacznie przesądza, że wszystkie kary administracyjne nakładane na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym podlegają ściganiu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Inna poprawka eliminuje rozwiązanie, które nie pozwalało na ustalenie w sposób dostatecznie jednoznaczny zakresu odpowiedzialności karno-administracyjnej przewoźnika drogowego i podmiotu zarządzającego dworcem. Ostatnia poprawka poszerza możliwość nakładania kar pieniężnych; w odrębnym postępowaniu inicjowanym przez organ z urzędu, a nie tylko w postępowaniu o stwierdzenie naruszenia przepisów, wszczynanym na wniosek pasażera.

Przepisy noweli dotyczą dworców, których właścicielem lub współwłaścicielem posiadającym ponad połowę udziałów jest samorząd. Z wnioskiem o wyznaczenie dworca, który ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych może także wystąpić zarządzający dworcem, ale niebędący jego właścicielem.

Dostosowanie do wymagań unijnych terminali na dworcach ma być zadaniem gminy. Pieniądze na sfinansowanie wydatków z tym związanych mają pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych.

Minister transportu ma weryfikować wnioski zgłoszone przez samorządy w sprawie dostosowania ich do osób niepełnosprawnych. Pozytywna weryfikacja sprawi, że dworzec znajdzie się w wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej. Dworce będą kontrolowane i mogą być wykreślone z wykazu.

Nowelizacja reguluje ponadto kwestie związane z ochroną praw pasażerów, szczególnie ws. składania i rozpatrywania skarg. Chodzi m.in. o niedopełnienie pewnych obowiązków przez przewoźnika, w tym niezabezpieczenie podstawowych potrzeb pasażerów w trakcie podróży czy odpowiedniego stanu bezpieczeństwa.

Skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez przewoźnika drogowego będą rozpatrywać: organizator publicznego transportu zbiorowego oraz organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym. Marszałek województwa będzie natomiast rozpatrywał skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez zarządzającego dworcem, wyznaczonym do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.

W przypadku dworców będących własnością samorządu województwa rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.

Za nieprzestrzeganie przepisów przewoźnik drogowy, właściciel lub podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizator turystyki lub pośrednik turystyczny będzie podlegał karze w wysokości nie większej niż 30 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

W Warszawie na niezliczonej liczbie tablic urzędnicy chwalą się że bedzie 1580 wiat przystankowych , a w samym centrum stolicy [a więc i Polski] przejście z Dworca Centralnego na przystanki komunikacji tramwajowej odbywa się tylko po schodach, brak nawet pochylni do wjazdu wózkiem czy bagażem na kół...kach. Brak także bagażowych którzy by wnosili i znosili bagaże słabym fizycznie. rozwiń

pendolino, 2015-03-20 14:52:34 odpowiedz

Nie mogę się zgodzić tym, że będzie łatwiej na dworcach autobusowych, a nie też na przystankach komunikacji miejskiej w Polsce, gdzie też osoby niepełnosprawne powinny otrzymać pomoc przy wsiadaniu do tramwaju, autobusu i trolejbusu oraz przy wysiadaniu z tramwaju, autobusu i trolejbusu. Taka ust...awa stosuje zasadę nierówności osób niepełnosprawnych daje przywileje tylko osobom niepełnosprawnym będącym na dworcach autobusowych, a krzywdzi osoby niepełnosprawne i dyskryminuje osoby niepełnosprawne wymagające pomocy na przystankach komunikacji miejskiej w Polsce. Kategorycznie żądam, dzięki nowelizacji Ustawy o transporcie drogowym, uchwalona 15 stycznia 2015 r. przez Sejm łatwiej było nie tylko na dworcach autobusowych lecz również na przystankach komunikacji miejskiej w Polsce. Wynoszenie z domu rodzinnego zasad, norm, a nie ustawa, która jest stratą czasu i pieniędzy. Ustawa o pomocy m.in. przy wsiadaniu do pojazdu osób niepełnosprawnych, czy załadowaniu bagażu to strata czasu i pieniędzy. Takie zasady, normy, kultura czyli niesienie pomocy, to każdy powinien wynieść z domu rodzinnego i nie trzeba na to ustawa. Taka ustawa nie nauczy ludzi norm i kultury. Jestem inwalidą mający niesprawną lewą rękę, trochę słabszą lewą nogę, epilepsję, ślepotę lewego oka. Chodzę o białej lasce ze wskazywaniem na lewą stronę przede wszystkim ze względu na ślepotę lewej strony nierówności, ślepotę, jazdę rowerami po chodnikach. Zawsze wsiadam i autobusu miejskiego w Lesznie przednimi drzwiami tuż przy kierowcy, gdyż kierowca bardziej widzi wsiadających z przodu, a może kiedyś przycisnąć drzwiami osoby wsiadając z tyłu. Tak też ja doświadczyłem w autobusach mieszkając w Szczecinie do 2003 roku, gdy podczas wsiadania lub wysiadania przyciskano mnie parę razy tylnymi drzwiami. Ja sam w lecie 2014 roku doświadczyłem w Lesznie chcąc na przystanku z autobusu wysiąść przednimi drzwiami. Pan kierowca nie otworzył mi przednich drzwi, tylko mówiąc mi, że się wysiada tylnymi drzwiami, a przednimi się wsiada kazał mi wysiąść tylnymi drzwiami. Ja prosiłem kierowcę, aby otworzył przednie drzwi i mnie wypuścił. Wtedy kierowca powiedział mi, że wezwie straż miejską. Nie bałem się wcale straży miejskiej, gdyż wiedziałem, że kierowca nie wyniósł z domu rodzinnego kultury, zasad, norm. Kierowca wreszcie otworzył przednie drzwi. Gdy tylko wysiadłem z autobusu, to szybko złapałem się cienkiego drzewa, aby nie upaść na ziemię pod wpływem dreszczy. rozwiń

Inwalida, 2015-02-21 19:09:26 odpowiedz

Autokar to najlepszy środek transportu.

BUSOMAT PL, 2015-02-20 19:09:26 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU