PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowela ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Dochody gmin z tytułu koncesji na sprzedaż alkoholu

  • Michał Wroński    10 listopada 2017 - 06:00
Nowela ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Dochody gmin z tytułu koncesji na sprzedaż alkoholu
Liczba mieszkańców przypadająca na jeden punkt sprzedaży alkoholu w miastach wojewódzkich. (PTWP na podst. danych zebranych przez Krzysztofa Jakubowskiego)

Ministerstwo Zdrowia chce dać gminom narzędzia pozwalające na ograniczenie sprzedaży i spożycia alkoholu. Samorządy mają zyskać możliwość przyjęcia uchwał zakazujących nocnej sprzedaży napojów alkoholowych w sklepach monopolowych. Wprowadzony ma zostać też bardziej restrykcyjny zakaz picia alkoholu w miejscach publicznych. Tyle że zapewne nie wszystkie gminy będą miały ochotę, by z tego rozwiązania skorzystać.




• Pomysł zakazu sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych nie jest nowy. Do tej pory jednak samorządy miały problem ze znalezieniem podstaw do jego wprowadzenia.

• Nie zawsze po stronie samorządowców była zresztą wola, aby ograniczać dystrybucję alkoholu na terenie swoich gmin. Przychody gmin z koncesji na sprzedaż alkoholu stale bowiem rosną.

• Samorządy zachowują się jak księgowy. Patrzą na przychody, nie patrzą na koszty – komentuje Krzysztof Brzózka, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Nocą alkoholem nie pohandlują. Pomysł nie jest nowy i nie jest popularny

Propozycje zmian ograniczających możliwość handlu i spożywania alkoholu znalazły się w opracowanym przez resort zdrowia projekcie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (został on wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów). Dla samorządów najważniejszy jest punkt mówiący o zwiększeniu uprawnień rad gminy w zakresie „uchwalania liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych odrębnie dla poszczególnych ich rodzajów, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz ograniczania sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, dotyczące sprzedaży prowadzonej między godziną 22.00 a 06.00”.

Sam pomysł nie jest nowy. Okazjonalnie pojawiał się na forach rad gmin w różnych częściach Polski. W 2007 roku na wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu między godziną 22.00 a 6.00 zdecydowali się radni gminy Wysoka w woj. wielkopolskim (podtrzymali go w roku 2013), zaś w roku 2015 radni Mińska. W roku 2012 radni Szczecina przyjęli stanowisko, w którym zaproponowali, aby do roku 2015 wprowadzić w całym mieście (z wyjątkiem restauracji, pubów i klubów nocnych) zakaz nocnej sprzedaży alkoholu, ale na apelu się skończyło. W tym samym wystąpieniu radni zwrócili się do parlamentarzystów o przygotowanie zmian legislacyjnych, które by w ogóle umożliwiły wprowadzenie takiego zakazu. Najwyraźniej – w przeciwieństwie do radnych z Wysokiej – uznali, że dokonanie tego na mocy obecnie obowiązującego prawa jest niemożliwe. Nie tylko zresztą oni. W 2011 r. wojewoda dolnośląski unieważnił wprowadzony przez radnych Wrocławia zakaz nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach na terenie śródmieścia (później argumenty wojewody utrzymał WSA). Gdy na początku tego roku z wnioskiem o wprowadzenie zakazu nocnej sprzedaży alkoholu wystąpiła do suwalskich radnych tamtejsza komenda policji, to radniy odbili piłeczkę, twierdząc, że przepisy nie pozwalają im wprowadzać takich ograniczeń.

- Tego typu zakazy to zresztą bardzo niepopularne decyzje. Gdy w Lublinie jeden z radnych zaproponował wprowadzenie takiego ograniczenia na osiedlu przylegającym do miasteczka akademickiego, spotkał się z olbrzymią falą krytyki. Chyba się tym zraził, bo sprawa ostatecznie upadła – mówi Krzysztof Jakubowski ze Związku Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych, który badał m.in. dostępność alkoholu w miastach wojewódzkich.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Smakosz, 2017-11-11 17:51:36

    Pis ,niedługo z Polaków zrobi niwolników.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.