Nowelizacja zasad wygaszania mandatów samorządowców

Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu wyborczego wprowadzającą zmiany w zasadach wygaszania mandatów samorządowców.
Nowelizacja zasad wygaszania mandatów samorządowców
Zgodnie nowelizacją, w kilku przypadkach, wygaśnięcie mandatu radnego oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta) stwierdzać będzie komisarz wyborczy.

Obecnie decyzję podejmuje, niezależnie od przyczyn, organ danej jednostki samorządu terytorialnego. Wprowadzane nowelizacją rozwiązanie ma skrócić procedurę wygaszania mandatów.

Posłowie odrzucili w czwartkowym głosowaniu cztery poprawki zgłoszone przez klub PO, co rekomendowała rozpatrująca zmiany wprawie wyborczym komisja nadzwyczajna.

Poprawki te przewidywały m.in., że jeżeli wygaszenia mandatu radnego lub wójta nie stwierdzi komisarz wyborczy, zrobi to za niego Państwowa Komisja Wyborcza.

Sekretarz PKW Kazimierz Czaplicki przekonywał posłów na posiedzeniu komisji, że nie wyobraża sobie, żeby w obecnym stanie prawnym komisarz nie mógł podjąć postanowienia o wygaszeniu mandatu.

Zaznaczył, że takich – jak zaproponowane w poprawkach – rozwiązań nie ma na innych poziomach samorządu.

Według nowelizacji, wygaśnięcie mandatu radnego z powodu śmierci, pisemnego zrzeczenia się mandatu, wyboru na wójta stwierdzać ma komisarz wyborczy w drodze postanowienia, w ciągu 14 dni od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

Natomiast wygaśnięcie mandatu radnego z powodu utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów, odmowy złożenia ślubowania, naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności oraz niezłożenia w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia o swoim stanie majątkowym – stwierdzać ma, tak jak obecnie, rada (gminy, powiatu, sejmik) w drodze uchwały w ciągu miesiąca od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

Nowelizacja stanowi również, że wygaśnięcie mandatu wójta z powodu pisemnego zrzeczenia się mandatu, orzeczenia niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w trybie określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na okres co najmniej do końca kadencji oraz z powodu śmierci, stwierdzałby komisarz wyborczy w drodze postanowienia, w terminie 14 dni od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

Wygaśnięcie mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z powodu: odmowy złożenia ślubowania, niezłożenia w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia o swoim stanie majątkowym, utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów, naruszenia ustawowych zakazów łączenia funkcji wójta z wykonywaniem funkcji lub prowadzenia działalności gospodarczej, określonych w odrębnych przepisach – stwierdzać ma nadal rada gminy w drodze uchwały, w terminie miesiąca od dnia wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu.

Teraz nowelizacja trafi do Senatu. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU