Nowy podatek opłaci się nie tylko samorządom ale i wielu firmom

Nowa opłata paliwowa pozwoli wygenerować dodatkowe 30 mld zł na inwestycje w infrastrukturę. Pozwoli to zwiększyć wydatki na budowę dróg ponad obowiązujący obecnie poziom 107 mld do 2022 r.
Nowy podatek opłaci się nie tylko samorządom ale i wielu firmom
nowa opłata pozwoli zwiększyć wydatki na budowę dróg ponad obowiązujący obecnie poziom 107 mld do 2022 r. (fot.pixabay)

O opłacie paliwowej mówi projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, który złożyła w Sejmie grupa posłów PiS. Ma to być nowy podatek - do ceny paliw doliczone zostanie 20 groszy na litr, a dodatkowo kwota będzie w przyszłości korygowana o wartość inflacji.

Dzisiejsza cena paliwa to ok 4,5 zł za litr, więc dodatkowe 20 gr to wzrost o 5 proc. Kierowcy indywidualni zawyli, ale do ich reakcji z dystansem podchodzi m.in. Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista mBanku - informuje "Puls Biznesu".

- Kiedy ropa się waha, widać czasem większe zmiany w krótszym czasie. Wpływ opłaty paliwowej na inflację uważam za śladowy, nie spodziewam się też istotnego wpływu na konkurencyjność poszczególnych branż - uważa Ernest Pytlarczyk.

Jak podaje dziennik, oczywistym beneficjentem nowego podatku jest branża budowlana. Piotr Zybała, analityk mBanku szacuje, że nowa opłata pozwoli zwiększyć wydatki na budowę dróg ponad obowiązujący obecnie poziom 107 mld do 2022 r. Wśród potencjalnych beneficjentów wymienia Budimex, Trakcję Polską, Unibeop, Mirbud i Mostostal Warszawa.

W projekcie ustawy czytamy, że nowa opłata ma przynieść 4-5 mld zł wpływów. Połowa tej kwoty zasili Fundusz Dróg Samorządowych, a reszta - Krajowy Fundusz Drogowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Z każdej kwoty zapłaconej od 1 litra Państwo ma 23% podatku VAT. Samorządy budując drogę z dofinansowaniem nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych (bez kanalizacji sanitarnej i wodociągu, sieci energetycznej, telekomunikacyjnej) zapłacą kolejny VAT już od dwukrotności kwoty dotacji. Generalnie Pa...ństwo z samego VAT, podatku PIT i CIT od firm wykonujących te inwestycje oraz zapłaconego ZUS dopłaca faktycznie ok. 3%. Licząc niewypłacone odszkodowania, renty w wyniku wypadków Państwo zyskuje. Zyskują samorządy i wszyscy są zadowoleni, nawet kierowcy. Tyle że bym był zwolennikiem aby przez 3 lata środki przeznaczyć w całości na drogi lokalne tak aby samorządy mogły wykorzystać środki z UE aby te inwestycje wesprzeć. rozwiń

Mirosław Guzikieiwcz, 2017-07-11 08:57:13 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE