PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowy stary pociąg na śląskich torach

  • PAP    16 kwietnia 2013 - 16:55

Używany spalinowy pociąg VT614 w barwach Kolei Śląskich pokazała we wtorek spółka Sigma Tabor. Osiem takich pociągów przewoźnik miał otrzymać w grudniu ub. roku; według zapowiedzi dostawcy pierwszy dostanie jeszcze w kwietniu, a wszystkie - do końca czerwca.




Pociągi typu VT614 to niemiecka konstrukcja z lat 70 ub. wieku. Trzyczłonowy spalinowy zespół trakcyjny jest dłuższy i pojemniejszy od popularnych elektrycznych pociągów EN57; ma 79,4 m długości i 244 miejsca siedzące (EN57 65 m i 188 miejsc). Koleje Śląskie mają otrzymać pociągi VT614 modernizowane w latach 1994-95 i 2002-2004, a teraz dostosowane do polskich przepisów.

Zgodnie z umową osiem wydzierżawionych na trzy lata składów tego typu przewoźnik miał dostać do 3 grudnia. We wtorek dostawca zaprezentował w swojej bazie taborowej w Katowicach jeden z takich pociągów. Skład ten nie otrzymał jeszcze dopuszczenia do ruchu, inny jako pierwszy przechodzi właśnie stosowne procedury.

Jak zaznaczyła Anna Gańko z biura prasowego Sigmy Tabor, opóźnienia w przekazywaniu zamówionych pociągów to wina niemieckiego partnera spółki, który przystosowuje je do potrzeb Kolei Śląskich.

"Koleje Śląskie dostały taką informację od nas, zaakceptowały ten stan rzeczy - tym bardziej, że ekwiwalentnie dostarczyliśmy pojazdy elektryczne, które miały taką samą liczbę miejsc, do tej pory jeżdżą i będą stopniowo wycofywane w miarę dostarczania kolejnych pociągów VT" - zaznaczyła przedstawicielka Sigmy.

Koleje Śląskie nie zgadzają się z takim stanowiskiem. Akcentują, że zamawiały pociągi, które miały zostać dostarczone na początku grudnia 2012 r. Ponieważ do tej pory firma ich nie otrzymała, od początku grudnia nalicza dostawcy kary umowne.

Jak powiedział PAP rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba, wobec spóźnienia w dostawie VT614 Koleje Śląskie rzeczywiście musiały uzupełnić tabor i uzupełniło go osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych. "Sigma Tabor próbuje dostarczyć nam pociągi spalinowe. Nie mamy niczego ekwiwalentnego ze strony Sigmy - to bardzo śmiała deklaracja. Firma Sigma Tabor nie zapewniła nam ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych" - zaznaczył we wtorek Zaremba.

Przedstawicielka Sigmy Tabor wskazała, że kwestia kar i różnego rodzaju rozliczeń między obiema firmami to przedmiot dyskusji.

Gańko odniosła się też do medialnych informacji ws. podejrzeń nieprawidłowości przy umowie dotyczącej pociągów VT614. Jak podawały regionalne media, utworzona przez Koleje Śląskie spółka Inteko wyemitowała obligacje na 20 mln zł i przelała Sigmie ponad 12 mln zł z tej kwoty jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu przewoźnika na 8 spalinowych zespołów trakcyjnych. Pieniądze na wykup obligacji miały pochodzić z pożyczki, której zastawem miały być świeżo dostarczone pociągi. Obligacje, które pierwotnie wykupiła samorządowa spółka, ostatecznie przejęła inna instytucja marszałka.

Przedstawicielka spółki wyjaśniła we wtorek, że już we wrześniu ub. roku Sigma podpisała umowę o współpracy z Inteko. Inteko, które m.in. zdobywało pieniądze na dostarczanie pociągów Kolejom Śląskim, powstało w zamyśle jako zaczątek silnej spółki taborowej, dostarczającej używany tabor wraz z jego obsługą różnym odbiorcom. Inteko i Sigma miały utworzyć konsorcjum.

Jak zaznaczyła Gańko, wrześniowa umowa Sigmy z Inteko nie dotyczyła późniejszego przetargu Kolei Śląskich na 8 pociągów, natomiast środki, które Inteko przelało Sigmie, były przeznaczone na zakup przez Sigmę składów VT614. Przedstawicielka dostawcy zaznaczyła jednak, że pociągi te były kupowane na własne ryzyko Sigmy jeszcze przed zakończeniem przetargu Kolei Śląskich - wobec ogólnego dużego zainteresowania rynku pojazdami tego typu.

Oprócz opóźniającej się wciąż dostawy VT614, Sigma Tabor dostarczyła już Kolejom Śląskim osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów DH1 i DH2 (w formie pięcioletniego leasingu - z wykupem na zakończenie). Pociągi te utrzymuje w wydzierżawionej od Przewozów Regionalnych katowickiej bazie zlikwidowanego z końcem ub. roku śląskiego zakładu tego przewoźnika.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.