PARTNER PORTALU
  • BGK

Obowiązek meldunkowy będzie można realizować przez internet

  • PAP/MN    27 października 2017 - 12:20
Obowiązek meldunkowy będzie można realizować przez internet
Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2018 r. (fot. Sejm/Twitter)

Utrzymanie obowiązku meldunkowego i wprowadzenie od 1 stycznia 2018 r. możliwości zameldowania się przez internet - to główny cel rządowej ustawy, którą w piątek (27 października) uchwalił Sejm. Za ustawą głosowało 349 posłów, przeciw było 41, a 39 wstrzymało się od głosu.




• MSWiA tłumaczy, ze obowiązek meldunkowy wynika z potrzeby gromadzenia danych, co jest potrzebne do prawidłowego funkcjonowania państwa.

• Celem ustawy jest również uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom.

• Nowelizacja ma także umożliwić uzyskanie numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego.

Przygotowana przez MSWiA nowelizacja utrzymuje obowiązek meldunkowy; obecnie obowiązująca ustawa o ewidencji ludności przewiduje zniesienie tego obowiązku od 1 stycznia 2018 r.

MSWiA tłumaczy, że pozostawienie obowiązku meldunkowego wynika z tego, że gromadzenie danych o miejscu zamieszkania ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej realizacji m.in. obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach, realizacją zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, dodatków, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych.

"Wiedza o liczbie i strukturze mieszkańców pozyskiwana w oparciu o dane wynikające z ewidencji ludności ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach, planowania obwodów szkolnych. Informacja o liczbie mieszkańców wpływa na obliczanie liczby radnych, a także ma istotne znaczenie w kontekście przeprowadzania referendum lokalnego" - podkreślono w uzasadnieniu.

Czytaj też: Opublikowano projekt ustawy o jawności życia publicznego

Celem ustawy jest również uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom. Po zmianach mają go dostawać wszyscy cudzoziemcy meldujący się na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski. "Efektem zaproponowanych regulacji w tym zakresie będzie gromadzenie informacji o wszystkich cudzoziemcach przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na czas pobytu, w centralnym rejestrze PESEL" - napisano.

Nowelizacja ma także umożliwić uzyskanie numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego. Obecnie obywatele polscy zamieszkujący w Polsce, którzy nie mają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty, muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o numer PESEL, składając wniosek do organu gminy, a dopiero potem wnioskować o wydanie dowodu osobistego.

Czytaj też: Informacja publiczna za uprzednią opłatą? "To koniec jawności"

Zaproponowano także zmiany w formularzu meldunkowym, pozwalające na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego; tak samo na zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, przy użyciu jednego formularza.

Pierwotnie nowelizacja obejmowała także zmiany w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego, w których zaproponowano rozszerzenie zakresu zbieranych danych dotyczących urodzenia dziecka. Wątpliwości w tej sprawie wyrażali m.in. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i Fundacja Panoptykon.

Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2018 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.