PARTNER PORTALU
  • BGK

Od 1 września rejestracja w USC tylko elektronicznie

  • AW/PAP    7 sierpnia 2015 - 12:06
Od 1 września rejestracja w USC tylko elektronicznie
Większość gmin od razu przeszła na system elektroniczny w USC (fot.fotolia)

Od 1 września wszystkie urzędy stanu cywilnego będą pracowały już w systemie elektronicznym. Specjalny zespół, złożony z pracowników MSW i COI, wspiera w terenie gminy, które mogą mieć problemy przy przechodzeniu na nowy system.




Za niespełna miesiąc kończy się okres przejściowy, w którym gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym. Kilkanaście gmin skorzystało z tego okresu przejściowego.

Okres przejściowy w rejestracji stanu cywilnego

Nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego zmieniła formę prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Wszystkie nowe zdarzenia z zakresu stanu cywilnego mają być ewidencjonowane w systemie teleinformatycznym tj. Rejestrze Stanu Cywilnego. Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. jest sukcesywnie uzupełniana. Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom gmin i dbając o dotychczasowy standard obsługi obywateli wprowadzono 6 miesięczny okres przejściowy. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne dokonywać określonych czynności w formie tradycyjnej, papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa. Zastosowanie tego przepisu było fakultatywne i uzależnione od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego. Zdecydowana większość z 2,5 tys. gmin w Polsce rozpoczęła od razu pracę w nowym systemie.

1 marca br. ruszył System Rejestrów Państwowych (SRP), który połączył w jeden system najważniejsze polskie rejestry. Tego samego dnia weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego.

Odpis aktu urodzenia w dowolnym urzędzie stanu cywilnego

Do 1 marca br. musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dziś jesteśmy w ciągłym ruchu i często zmieniamy miejsce zamieszkania. Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy. Wraz z uruchomieniem nowego systemu SRP i tę sprawę można załatwić dużo łatwiej.

Dzięki wprowadzonym zmianom po 1 marca możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis. Jeśli nasz akt trzeba będzie wprowadzić do systemu, na odpis być może będzie trzeba poczekać kilka dni, ale nie będziemy musieli już nigdzie jeździć.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano: ponad 603 tysiące aktów urodzenia, 299 tysięcy aktów małżeństwa i ponad 191 tysięcy aktów zgonu.

MSW wspiera gminy w pracy w nowym systemie

Do zakończenia okresu przejściowego pozostał niecały miesiąc. Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie - w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego. MSW sprawdziło, że do 27 lipca br. na 2 tys. 299 urzędów stanu cywilnego 19 z nich nie zapisało żadnej zmiany w Bazie Usług Stanu Cywilnego SRP. To mniej niż jeden procent wszystkich urzędów stanu cywilnego w Polsce. Ministerstwo wystąpiło do urzędów wojewódzkich z prośbą o informacje o przyczynach niepodjęcia pracy w nowym systemie przez te urzędy stanu cywilnego. Urzędy, które nie zarejestrowały jeszcze żadnej zmiany w BUSC to zwykle małe gminy, w których jedna osoba wykonuje czynności z zakresu rejestracji aktów stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych.

Większość z urzędów stanu cywilnego niepracujących obecnie w BUSC zobowiązała się do uruchomienia pracy w systemie jeszcze w sierpniu, tak aby przed 1 września br. płynnie przejść na nowy sposób rejestracji.

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z przejściem na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Centralnego Ośrodka Informatyki. Specjalnie utworzona grupa, wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które zgłoszą ewentualne kłopoty.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.