Od 4 kwietnia wszystkie żłobki muszą być wpisane do rejestru

Od 4 kwietnia wszystkie żłobki muszą być wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych; kończy się trzyletni okres przejściowy, jaki prywatne placówki, powstałe przed wejściem w życie tzw. ustawy żłobkowej, miały na dostosowanie się do jej wymogów.
Od 4 kwietnia wszystkie żłobki muszą być wpisane do rejestru
Trzy lata temu weszła w życie ustawa o formach opieki nad dziećmi do lat trzech (tzw. żłobkowa), która zasadniczo zmieniła zasady, na jakich działają żłobki i inne placówki sprawujące opiekę nad najmłodszymi dziećmi.

Wcześniej żłobki były zakładami opieki zdrowotnej, podlegały resortowi zdrowia i musiały spełnić szereg restrykcyjnych wymogów. Funkcjonowały również prywatne placówki, które nie były żłobkami, ale prowadziły działalność gospodarczą polegającą na opiece nad dziećmi. Nie podlegały one żadnemu nadzorowi i nie musiały spełniać żadnych odgórnie określonych standardów.

Ustawa "żłobkowa" przekazała nadzór nad żłobkami Ministerstwu Pracy i Pomocy Społecznej, wprowadziła również inne formy opieki, takie jak klub dziecięcy oraz opiekun dzienny i precyzyjnie określiła wymogi, jakie muszą spełniać tego rodzaju placówki.

Obecnie, w myśl przepisów ustawy "żłobkowej", prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością, która wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Aby taki wpis uzyskać, trzeba spełnić wymogi określone w ustawie.

Każda nowo powstała placówka musi być wpisana do rejestru, jednak podmioty działające przed wejściem ustawy w życie dostały trzy lata na dostosowanie się do standardów wymaganych ustawą i uzyskanie wpisu. Okres przejściowy upływa 3 kwietnia. Od 4 kwietnia opieka nad dziećmi do lat trzech może być sprawowana tylko w placówkach wpisanych do rejestru.

W zeszłym roku rząd próbował skrócić okres przejściowy dla tych placówek (do końca sierpnia ub. roku), jednak posłowie pracujący nad projektem nowelizacji ustawy uznali, że byłaby to zmiana wcześniej ustalonych zasad, co mogłoby być niezgodne z konstytucją. Skrócenie okresu przejściowego wydawało się zasadne ze względu na informacje o nieprawidłowościach, do których dochodziło w prywatnych żłobkach.

Aby zarejestrować placówkę, należy złożyć wniosek, do którego trzeba dołączyć m.in. wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu - w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie, a także dokument stwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka.

Przed dokonaniem wpisu do rejestru przeprowadzona zostanie wizytacja lokalu w celu sprawdzenia, czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.

Wniosek o wpis do rejestru żłobków można złożyć przez internet za pośrednictwem portalu Emp@tia www.empatia.mpips.gov.pl, w module E-wnioski.

Podmiot lub osoba chcąca złożyć wniosek w ten sposób powinna założyć konto na portalu Emp@tia, do czego niezbędne jest posłużenie się bezpiecznym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym e-PUAP.

W myśl ustawy żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić samorządy, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Ustawa określa m.in. liczbę opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych, a także ich kwalifikacje. Jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne, dziecko wymagające szczególnej opieki lub dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia - maksymalnie nad pięciorgiem dzieci. Ponadto w żłobku, do którego uczęszcza więcej niż 20 dzieci, powinna zatrudniona być przynajmniej jedna pielęgniarka lub położna.

Lokal, w którym tworzony i prowadzony jest żłobek, musi posiadać co najmniej dwa pomieszczenia, w tym jedno przystosowane do odpoczynku dzieci. Z kolei klub dziecięcy może prowadzony być w lokalu, który posiada jedno pomieszczenie, jednak dzieci powinny mieć w nim zapewnione miejsce do odpoczynku. I w żłobku, i w klubie dziecięcym dzieci powinny mieć zapewnioną możliwość spożywania posiłków.

Szczegółowe wymagania określone są w rozporządzeniu MPiPS. Więcej informacji na temat różnych form opieki nad małymi dziećmi można znaleźć na stronie www.zlobki.mpips.gov.pl.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE