PARTNER PORTALU
  • BGK

Ograniczenie inwestycji to już trend w JST

  • AW    4 lipca 2013 - 19:30
Ograniczenie inwestycji to już trend w JST

Rok 2012 był kolejnym z rzędu okresem niższego wzrostu wydatków majątkowych niż bieżących - wynika ze sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2012 roku.




Sprawozdaniem objęto wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, które w 2012 r. prowadziły gospodarkę finansową w oparciu o budżet, tj. 2 414 gmin, miasto stołeczne Warszawę i pozostałe 64 miasta na prawach powiatu, 314 powiatów, 16 województw samorządowych oraz 164 związki międzygminne i 2 związki powiatów. Ogółem w 2012 r. funkcjonowało 2 975 jednostek samorządu terytorialnego i ich związków.

Podstawowe dane o budżetach samorządowych w 2012 r. wynikjące ze sprawozdania RIO to:

- 177 413 491 tys. zł - dochody ogółem, które w 8,7% pozyskano z UE (tj. 15 422 662 tys. zł),
- 180 459 271 tys. zł - wydatki ogółem, w tym wydatki inwestycyjne - 34 401 079 tys. zł, z czego 31,9%, tj. 10 972 276 tys. zł ze środków pozyskanych z UE,
- 3 045 780 tys. zł - wynik budżetów - deficyt,
- 67 834 515 tys. zł - zobowiązania ogółem, które w relacji do dochodów stanowiły 38,2%,
- 34 415 077 tys. zł - należności wraz z wybranymi aktywami finansowymi.

Sprawozdanie za rok 2012 wskazuje na nowe tendencje w finansach samorządowych. Rok 2012 był kolejnym z rzędu okresem niższego wzrostu wydatków majątkowych niż bieżących.

W 44 jst wykonane dochody ze sprzedaży majątku nie pokrywały różnicy między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi, w związku z czym zagrożone jest uchwalenie budżetu na rok 2014, w którym wchodzi w życie formuła obliczania indywidualnego wskaźnika zadłużania jst.

Efekt pracy izb regionalnych w 2012 r. to m.in.: 161 947 zbadanych uchwał i zarządzeń organów jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych, 5 budżetów ustalonych dla 4 gmin i 1 powiatu, 25 555 wydanych opinii w sprawach określonych w ustawach, 1 352 przeprowadzone kontrole jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów, w tym 727 w ramach kontroli kompleksowych, 107 327 skontrolowanych sprawozdań z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego, 534 rozpatrzone pisma i skargi, 237 szkoleń, w których uczestniczyło 17 564 pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.