PARTNER PORTALU
  • BGK

Pasażer musi być informowany o opóźnieniach lub odwołaniach pociągów

  • PAP    22 listopada 2012 - 11:55
Pasażer musi być informowany o opóźnieniach lub odwołaniach pociągów

Podróżujący koleją muszą być informowani o opóźnieniach oraz odwołaniach najważniejszych pociągów przesiadkowych, niezależnie od tego, która firma kolejowa zapewnia możliwość przesiadki - orzekł w czwartek unijny Trybunał Sprawiedliwości.




Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (potocznie zwanego Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) zapadł na tle sprawy przedsiębiorstwa kolejowego Westbahn Management GmbH, przewożącego ludzi na austriackiej trasie kolejowej łączącej Wiedeń z Salzburgiem. Przedsiębiorstwo to korzysta z infrastruktury kolejowej, której zarządcą jest spółka BB-Infrastruktur AG.

Spółka ta zarządza siecią kolejową w całej Austrii, w tym także linią Wiedeń - Salzburg. Z tego powodu ma ona dane o ruchu w czasie rzeczywistym dotyczące wszystkich pociągów poruszających się po zarządzanej przez nią sieci kolejowej. Dane te przekazuje przedsiębiorstwom kolejowym, ale tylko w takim zakresie, jaki dotyczy ich własnych pociągów.

Chcąc zapewnić swoim pasażerom możliwość przesiadek, Westbahn Management zwróciła się do BB-Infrastruktur o udostępnienie jej danych w czasie rzeczywistym dotyczących odjazdów pociągów innych przedsiębiorstw kolejowych. BB-Infrastruktur odmówiła tej informacji, uzasadniając to tym, że co do zasady podaje ona wyłącznie dane dotyczące danego przedsiębiorstwa kolejowego. Doradziła Westbahn Management, by ta zawarła z innymi przedsiębiorstwami kolejowymi porozumienie o przekazywaniu danych ich dotyczących.

Do takiego porozumienia nie doszło. W tej sytuacji Westbahn Management uznała, że odmowa przekazania jej danych jest sprzeczna z prawem Unii, a konkretnie z rozporządzeniem (WE) nr 1371/2007 dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym oraz dyrektywą 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej.

Z tego powodu Westbahn Management złożyła wniosek do Schienen-Control Kommission - organu sądowego właściwego do rozstrzygania sporów dotyczących rynku usług kolejowych.

Ten z kolei zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z kilkoma pytaniami. Przede wszystkim spytał, czy zarządca infrastruktury musi przekazać przedsiębiorstwom kolejowym dane w czasie rzeczywistym dotyczące pociągów innych przewoźników kolejowych.

Spytał też, czy informacje dotyczące głównych możliwości przesiadek, muszą obejmować nie tylko planowe godziny odjazdu, ale także opóźnienia oraz odwołania pociągów, w tym również należących do innych przewoźników kolejowych.

<!-- pagebreak //-->

W czwartek, 22 listopada, Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że zarządca infrastruktury kolejowej ma taki obowiązek - musi przekazać przedsiębiorstwom kolejowym wszystkie informacje w czasie rzeczywistym dotyczące możliwości przesiadkowych, także te dotyczące pociągów innych przewoźników. Muszą to być też informacje dotyczące opóźnień lub odwołań pociągów należących do innych przewoźników - orzekł ETS.

Trybunał podkreślił, że przekazywane podróżnym informacje o głównych możliwościach przesiadek muszą być dla nich rzeczywiście użyteczne. Muszą być więc aktualne, w czasie rzeczywistym. W przeciwnym razie podróżny, który już rozpoczął swoją podróż, będzie znał jedynie zaplanowaną godzinę odjazdu pociągów przesiadkowych, ale nie będzie nic wiedział o zmianach, jakie zaszły od czasu jego odjazdu - zauważył ETS.

Z tego powodu - jak orzekł ETS - przedsiębiorstwa kolejowe powinny móc żądać od zarządcy infrastruktury kolejowej przekazania im w czasie rzeczywistym, wszystkich informacji dotyczących głównych możliwości przesiadkowych zapewnianych przez innych przewoźników kolejowych. A zarządca sieci musi te informacje przekazać, nie dyskryminując żadnego z przewoźników.

Zdaniem Trybunału obowiązek udzielania tych informacji dotyczy wszystkich głównych możliwości przesiadkowych - także tych zapewnianych przez innych przewoźników kolejowych.

Trybunał zaznaczył, że informacji, które są dostępne na tablicach ogłoszeniowych poszczególnych stacji, nie można uznać za mające charakter poufny lub za mające szczególne znaczenie. To nie jest argument, by je nie ujawniać - dodał ETS.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.