Pasażerowie autobusów z nowymi prawami

Od piątku pasażerom autobusów i autokarów w całej UE przysługują podstawowe prawa, takie jak zwrot kosztu biletu oraz odszkodowania w przypadku znacznego opóźnienia czy odwołania kursu. W życie weszło właśnie unijne rozporządzenie w tej sprawie.
Pasażerowie autobusów z nowymi prawami

Według Komisji Europejskiej każdego roku autobusami i autokarami podróżuje w UE ok. 70 mln osób. Nowe regulacje przyznają im podobne prawa, z jakich korzystają już pasażerowie środków transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Z kolei na przewoźników autobusowych i autokarowych oraz na zarządców terminali nałożono szereg obowiązków związanych z odpowiedzialnością wobec pasażerów.

"Unia Europejska jest pierwszym miejscem na świecie, w którym obowiązuje pełen zbiór praw pasażerów dotyczący wszystkich środków transportu" - powiedział komisarz UE ds. transportu Siim Kallas.

Unijne rozporządzenie gwarantuje osobom podróżującym autobusami i autokarami prawo do niedyskryminacji ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen przejazdu i innych warunków. Zakazuje też dyskryminacji osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej, które mają otrzymywać bezpłatną pomoc zarówno na wyznaczonych terminalach autobusowych, jak i w autobusach i autokarach. Niepełnosprawnym pasażerom przysługiwać ma odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie sprzętu służącego im do poruszania się.

Przy przejazdach na trasach dłuższych niż 250 km pasażerowie mają prawo do odzyskania pełnego kosztu biletu w przypadku nadkompletu bądź odwołania lub opóźnienia przejazdu o ponad dwie godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu, a także do odszkodowania w wysokości 50 proc. ceny biletu, jeżeli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem kosztu a zmianą trasy.

W razie odwołania kursu lub opóźnienia wynoszącego ponad 90 minut przewoźnik musi zapewnić pasażerom odpowiednią pomoc, jak np. przekąski, posiłki, napoje oraz ewentualne zakwaterowanie; dotyczy to jednak wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km.

Pasażerowie mają też prawo do odpowiedniej informacji przed, w trakcie podróży oraz w jej trakcie. Według rozporządzenia podróżujący autobusami i autokarami mają też prawo do odszkodowania w przypadku śmierci, obrażeń bądź utraty lub uszkodzenia bagażu, jeżeli ich przyczyną jest wypadek drogowy.

Przewoźnicy mają ustanowić mechanizm rozpatrywania skarg pasażerów, a kraje członkowskie UE - powołać niezależne organy, które będą egzekwować stosowanie rozporządzenia i które mogą, w razie potrzeby, nakładać kary.

Na jesień bieżącego roku zaplanowano pierwsze spotkanie Komisji Europejskiej z organami krajowymi, poświęcone koordynacji stosowania przepisów w dziedzinie praw pasażerów autobusów i autokarów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nie wiem, czy dla przeciętnego pasażera będzie jakaś odczuwalna różnica. Zdarza mi się czasem jeździć autobusami na długich trasach, ale korzystam wtedy z jednej firmy (nie podam, żeby nie było kryptoreklamy) i jak dotąd problemu z punktualnością nie było. O spóźnienie - zwłaszcza ponad półtorej god...ziny - na trasach dalekobieżnych jest raczej trudno. Gorzej z komunikają miejską, w której spóźnienia rzędu 100 i ponad 100% bywają normą. Ale tego się niestety nie zmieni. rozwiń

krzyciel, 2013-03-04 15:08:45 odpowiedz

Ciekawe jak to się sprawdzi w praktyce

BUSOMAT.PL, 2013-03-03 17:43:14 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE