Plan modernizacji dróg wymaga poprawek

Zbyt niski poziom dotacji, dyskryminowanie projektów mających na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST - to jedne z głównych uwag, jakie do propozycji II edycji wieloletniego programu modernizacji dróg lokalnych mają wielkopolscy samorządowcy.
Plan modernizacji dróg wymaga poprawek

Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski z dużą aprobatą przyjął zapowiedź kontynuowania wieloletniego programu pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”. - Realizowane w latach 2008 – 2011 działanie, pomimo jego ograniczonego zakresu, było dla wielu samorządów z Wielkopolski szansą na realizację istotnych inwestycji infrastrukturalnych - czytamy w stanowisku wystosowanym przez stowarzyszenie.

Samorządowcy zauważają jednak, że podczas realizacji I etapu pojawiło się wiele ograniczeń wynikających z założeń programu, które uniemożliwiły samorządom skorzystanie z dofinansowania. W efekcie licznych protestów, przedłożonych stanowisk i opinii, wiele z powyższych ograniczeń zostało skorygowanych. Zmian, zdaniem SPiGW wymagają i propozycje do II etapu.
 
Chodzi przede wszystkim o niski poziom dofinansowania inwestycji. - W obliczu wprowadzanych ograniczeń finansowych dla samorządów, konieczny jest udział dotacji z budżetu państwa większy niż na założonym poziomie 30%. W pierwszym etapie programu zostało zmodernizowane 5632 kilometrów dróg lokalnych przy zaangażowaniu środków na poziomie 4.019 mln zł. Etap II zakłada modernizację 13300 km dróg, na co zarezerwowano 3.200 mln zł. W naszej opinii, przy obecnej sytuacji finansów publicznych i na tym poziomie zaangażowania środków z budżetu państwa, zaplanowane działania trudno będzie zrealizować - zauwarzają samorządowcy.
 
Uniemożliwić realizację planów może z kolei zasada realizacji i ukończenia projektów w roku otrzymania dotacji. - Zapis ten ogranicza wybór JST do projektów małych, nie poprawiających w sposób żywotny lokalnej infrastruktury komunikacyjnej. Projekt Rady Ministrów (w p. 10.5.2) zakłada możliwość przyznania aż 7 punktów podczas oceny merytorycznej dla projektów mających „znaczenie (…) dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa, poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych z drogami publicznymi wyższej kategorii”. Obawiamy się, że powyższa zasada uniemożliwi realizację założonego efektu - czytamy dalej w stanowisku SPiGW

Zastrzeżenia budzi także zastosowanie punktacji podczas oceny merytorycznej do poszczególnych elementów projektu. - Projekt marginalizuje inwestycje zakładające działania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności JST oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, zakładając możliwość otrzymania jedynie 3 punktów dla takich projektów podczas oceny merytorycznej działania - podkreśla zarząd stowarzyszenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Specjalnie...to tak robią.Będę przejeżdzać taką,piękną niedokończoną drogą!

urlopowicz, 2011-07-18 09:20:57 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE