Po lekturze „Raportu o stanie samorządności…” – wydzielenie lokalnego PIT

Lokalny PIT powinien być dochodem gmin i powiatów, bo to jednostki tych szczebli głównie realizują zadania usługowe w sferze oświaty oraz pomocy społecznej.
Po lekturze „Raportu o stanie samorządności…” – wydzielenie lokalnego PIT

Mieszkańcy zobaczą wówczas związek pomiędzy daniną publiczną a swoją korzyścią jako odbiorców usług publicznych - czytamy na www.forumod-nowa.na.liberte.pl.

Konstrukcja lokalnego PIT powinna wychodzić z założenia, że (1) każdy podatnik PIT płaci na rzecz gminy i powiatu lokalny PIT. (2) Ulgi przy rozliczeniu rocznym PIT nie powinny dotyczyć lokalnego PIT albo, co najmniej, ulgi podlegać odliczeniu w pierwszej kolejności od państwowego PIT. Gminy i powiaty dysponowałyby wtedy stabilnym i pewnym źródłem dochodów, w możliwie najmniejszym zakresie ponosząc skutki polityki podatkowej prowadzonej przez państwo.

(3) Baza podatkowa w lokalnym PIT powinna być możliwie jak najszersza, obejmując dochody z pracy, rent i emerytur, a także świadczeń społecznych. Część gminna i część powiatowa w ramach PIT powinny być (4) podatkami liniowymi o (5) wspólnej z państwowym PIT definicji dochodu opodatkowanego.

Czytaj też: Raport Hausnera: rozwój samorządów przypomina stan chorobowy

Władztwo podatkowe gmin i powiatów powinno ograniczać się do (6) ustalania stawek dla tych części w stosunkowo niewielkim zakresie, określonym przez ustawodawcę. Na podstawie informacji, przekazanych przez gminy i powiaty na etapie konstruowania budżetów, (7) otrzymywałyby one dochody w trakcie trwania roku podatkowego według stawki uśrednionej, zaś właściwe rozliczenia następowałyby przy rozliczeniu rocznym PIT, w ramach którego podatnik dokonywałby dopłaty albo otrzymywałby zwrot podatku oraz następowałoby rozliczenie pomiędzy budżetem państwa a poszczególnymi gminami i powiatami.

Aby zapewnić bardziej równomierny i sprawiedliwy z punktu widzenia systemowego rozkład dochodów z tytułu lokalnego PIT, (8) próg dochodowy lokalnego PIT powinien zostać ustalony od możliwie najniższej wysokości do kwoty określonej odgórnie.

Przy takiej konstrukcji dochód opodatkowany państwowym PIT mógłby rozpoczynać się powyżej tej kwoty. Zauważyć należy, że w tym wypadku - poza niejako naturalnym „spłaszczeniem" istniejących różnic w dochodach samorządów - ustalona zostanie zachęta do przyciągania do siebie nie tyle zamożniejszych podatników, ile większej liczby podatników o średnich dochodach.

Pomoże to również zdynamizować zaangażowanie samorządów w aktywizację lokalnych rynków pracy, szczególnie że wszelkie ku temu instrumenty posiadają w szczególności powiaty (struktury powiatowych urzędów pracy i środki Fundusz Pracy oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).

Rozwiązaniem, będącym neutralnym dla państwa jako całości, jest (9) możliwość zadeklarowania przez podatnika, jako miejsca płatności lokalnego PIT, miejsca zamieszkania, zatrudnienia albo innegomiejsca korzystania z odpłatnych usług świadczonych przez gminę lub powiat.

W pozostałych przypadkach (10) miejsce zapłaty lokalnego PIT deklarowane byłoby raz na rok podatkowy, przed dniem 15 października poprzedzającym następny rok podatkowy, tak aby to ustalenie stanowiło podstawę do planowania budżetów gmin i powiatów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU