PARTNER PORTALU
  • BGK

Podatek od nieruchomości omija infrastrukturę kolejową. Poseł pyta ministra o rekompensaty dla gmin

  • MN    26 czerwca 2017 - 11:16
Podatek od nieruchomości omija infrastrukturę kolejową. Poseł pyta ministra o rekompensaty dla gmin
Przykładem infrastruktury kolejowej, w stosunku do której nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia podatkowego jest infrastruktura nieczynna i infrastruktura prywatna. (fot. pixabay)

Nowelizacja przepisów o transporcie kolejowym poszerzyła zakres infrastruktury zwolnionej od podatku. Czy resort infrastruktury planuje w związku z tym rekompensaty dla samorządów?




• Budynki i grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej są zwolnione z podatków od nieruchomości – tak wynika z nowelizacji przepisów o transporcie kolejowym.

• Poseł PO Krzysztof Gadowski uważa, że samorządowe budżety mocno ucierpią na tej zmianie i pyta resort infrastruktury, czy ten planuje rekompensaty dla samorządów w przedmiotowej sprawie.

• Wiceminister Kazimierz Smoliński odpowiada, że nie ma przesłanek do weryfikacji przyjętych rozwiązań, chyba, że do resortu trafi raport, który potwierdzi, że nowelizacja znacząco uszczupliła budżety samorządów.

1 stycznia 2017 roku wszedł w życie art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1923), zmieniający brzmienie art. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. W wyniku przeprowadzonych zmian w katalogu zwolnień od podatków od nieruchomości znalazły się nie tylko budowle infrastruktury kolejowej, ale także budynki i grunty wchodzące w skład tej infrastruktury rozszerzając jednocześnie katalog elementów wchodzących w skład tejże infrastruktury.

- Przeprowadzone zmiany powodują, że skala zwolnień od podatku od nieruchomości oraz opłat z tytułu użytkowania wieczystego, a tym samym zmniejszenie wpływów do budżetów gminnych jest bardzo duże – zauważa Krzysztof Gadowski i zwraca uwagę, że ucierpią na tym zwłaszcza gminy o gęstej sieci kolejowej. Twierdzi jednocześnie, że straty jednej ze śląskich gmin w tego tytułu (nie podaje której) wyniosą 4 mln zł rocznie, mimo, iż resort wyliczył łączne straty w skali ogólnopolskiej na 7 mln zł. Brak wpływów do miejskich budżetów odbije się z kolei na zahamowaniu rozwoju gmin.

Gadowski pyta w jaki sposób rząd zamierza zrekompensować samorządom straty poniesione z tego tytułu.

Czytaj też: Nowa ustawa o RIO na 6 mocnych głosów. Kto się boi kontroli, a kto komisarzy?

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński odpowiada jednak, ze projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym był pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a wątpliwości dotyczące poprawności przyjętych wyliczeń w zakresie skutków regulacji podniesiono dopiero po skierowaniu ustawy do podpisu prezydenta.

- Należy pamiętać, że wprowadzone zmiany przepisów mają dwojaki charakter. Z jednej strony ograniczają zobowiązania podatkowe z uwagi na rozszerzenie stosowania zwolnienia o nastawnie oraz zmianę definicji infrastruktury kolejowej. Z drugiej strony umożliwiają zarządcom odstąpienie od udostępniania infrastruktury kolejowej na zasadach ogólnych, co skutkować będzie utratą prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego i wzrostem wpływów z tego tytułu – pisze Smoliński.

Czytaj też: Jarosław Sellin: Odzyskiwanie utraconych dóbr kultury szybsze i efektywniejsze

Wiceminister dodaje, że część gmin może istotnie odczuć zmniejszenie wpływów, natomiast w przypadku innych wpływy mogą ulec zwiększeniu. Przykładem infrastruktury kolejowej, w stosunku do której nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia podatkowego jest infrastruktura nieczynna i infrastruktura prywatna. Przewiduje się, że duża część bocznic kolejowych zostanie zaliczona przez ich zarządców do jednej z wymienionych kategorii.

- W mojej ocenie obecnie nie ma przesłanek do weryfikacji przyjętych rozwiązań – zaznacza Smoliński.

W swojej odpowiedzi zaznacza także, że do tej pory do resortu nie wpłynął raport dotyczący przedmiotowych oszacowań jednostek samorządu terytorialnego. Zaznacza jednak, że w przypadku potwierdzenia faktu, że budżety samorządów w wyniku nowelizacji znacząco się zmniejszyły, ministerstwo wróci do tej sprawy i będzie pracować na korzystniejszymi regulacjami. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Anna KLZ, 2017-06-26 23:36:07

    lobbyści zadziałali ?
  • janko z zadupia, 2017-06-26 14:23:21

    To może zwolnić z tego podatku urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne - natychmiast spadną ceny dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków ...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.