Podatek od nieruchomości omija infrastrukturę kolejową. Poseł pyta ministra o rekompensaty dla gmin

Nowelizacja przepisów o transporcie kolejowym poszerzyła zakres infrastruktury zwolnionej od podatku. Czy resort infrastruktury planuje w związku z tym rekompensaty dla samorządów?
Podatek od nieruchomości omija infrastrukturę kolejową. Poseł pyta ministra o rekompensaty dla gmin
Przykładem infrastruktury kolejowej, w stosunku do której nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia podatkowego jest infrastruktura nieczynna i infrastruktura prywatna. (fot. pixabay)

• Budynki i grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej są zwolnione z podatków od nieruchomości – tak wynika z nowelizacji przepisów o transporcie kolejowym.

• Poseł PO Krzysztof Gadowski uważa, że samorządowe budżety mocno ucierpią na tej zmianie i pyta resort infrastruktury, czy ten planuje rekompensaty dla samorządów w przedmiotowej sprawie.

• Wiceminister Kazimierz Smoliński odpowiada, że nie ma przesłanek do weryfikacji przyjętych rozwiązań, chyba, że do resortu trafi raport, który potwierdzi, że nowelizacja znacząco uszczupliła budżety samorządów.

1 stycznia 2017 roku wszedł w życie art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1923), zmieniający brzmienie art. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. W wyniku przeprowadzonych zmian w katalogu zwolnień od podatków od nieruchomości znalazły się nie tylko budowle infrastruktury kolejowej, ale także budynki i grunty wchodzące w skład tej infrastruktury rozszerzając jednocześnie katalog elementów wchodzących w skład tejże infrastruktury.

- Przeprowadzone zmiany powodują, że skala zwolnień od podatku od nieruchomości oraz opłat z tytułu użytkowania wieczystego, a tym samym zmniejszenie wpływów do budżetów gminnych jest bardzo duże – zauważa Krzysztof Gadowski i zwraca uwagę, że ucierpią na tym zwłaszcza gminy o gęstej sieci kolejowej. Twierdzi jednocześnie, że straty jednej ze śląskich gmin w tego tytułu (nie podaje której) wyniosą 4 mln zł rocznie, mimo, iż resort wyliczył łączne straty w skali ogólnopolskiej na 7 mln zł. Brak wpływów do miejskich budżetów odbije się z kolei na zahamowaniu rozwoju gmin.

Gadowski pyta w jaki sposób rząd zamierza zrekompensować samorządom straty poniesione z tego tytułu.

Czytaj też: Nowa ustawa o RIO na 6 mocnych głosów. Kto się boi kontroli, a kto komisarzy?

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński odpowiada jednak, ze projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym był pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a wątpliwości dotyczące poprawności przyjętych wyliczeń w zakresie skutków regulacji podniesiono dopiero po skierowaniu ustawy do podpisu prezydenta.

- Należy pamiętać, że wprowadzone zmiany przepisów mają dwojaki charakter. Z jednej strony ograniczają zobowiązania podatkowe z uwagi na rozszerzenie stosowania zwolnienia o nastawnie oraz zmianę definicji infrastruktury kolejowej. Z drugiej strony umożliwiają zarządcom odstąpienie od udostępniania infrastruktury kolejowej na zasadach ogólnych, co skutkować będzie utratą prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego i wzrostem wpływów z tego tytułu – pisze Smoliński.

Czytaj też: Jarosław Sellin: Odzyskiwanie utraconych dóbr kultury szybsze i efektywniejsze

Wiceminister dodaje, że część gmin może istotnie odczuć zmniejszenie wpływów, natomiast w przypadku innych wpływy mogą ulec zwiększeniu. Przykładem infrastruktury kolejowej, w stosunku do której nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia podatkowego jest infrastruktura nieczynna i infrastruktura prywatna. Przewiduje się, że duża część bocznic kolejowych zostanie zaliczona przez ich zarządców do jednej z wymienionych kategorii.

- W mojej ocenie obecnie nie ma przesłanek do weryfikacji przyjętych rozwiązań – zaznacza Smoliński.

W swojej odpowiedzi zaznacza także, że do tej pory do resortu nie wpłynął raport dotyczący przedmiotowych oszacowań jednostek samorządu terytorialnego. Zaznacza jednak, że w przypadku potwierdzenia faktu, że budżety samorządów w wyniku nowelizacji znacząco się zmniejszyły, ministerstwo wróci do tej sprawy i będzie pracować na korzystniejszymi regulacjami. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

lobbyści zadziałali ?

Anna KLZ, 2017-06-26 23:36:07 odpowiedz

To może zwolnić z tego podatku urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne - natychmiast spadną ceny dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków ...

janko z zadupia, 2017-06-26 14:23:21 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE