PARTNER PORTALU
  • BGK

Podatek od nieruchomości oparty o nieaktualne ewidencje. Cierpią dochody gmin

  • aw    6 marca 2018 - 20:42
Podatek od nieruchomości oparty o nieaktualne ewidencje. Cierpią dochody gmin
Ewidencje gruntów i nieruchomości wykonywane są w odstępach czasu nie przystających do realiów urbanistycznych (fot. Pixabay)

Aktualizowanie danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostwa powiatowe odbywa się raz na 10-15 lat. Do prawidłowego naliczenia zobowiązań podatkowych, a tym samym właściwego wyliczania dochodów gmin konieczna jest znacznie częstsza inwentaryzacja, ale nie ma na to szans bez dodatkowych pieniędzy.




  • Na potrzebę bieżącego aktualizowania danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonych przez starostwa powiatowe zwraca uwagę w swoim stanowisku Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego (ZGWL).
  • Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych organem podatkowym właściwym w sprawach podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). 
  • Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę wymiaru podatków. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 w/w ustawy ewidencję gruntów i budynków prowadzą starostowie.

Z przepisów wynika, że gminy są zobowiązane do naliczania i pobierania podatków od nieruchomości stanowiących jednocześnie ich dochód własny, a te są związane z danymi prowadzonymi przez starostów w ewidencjach gruntów i budynków

- Tym samym aktualność danych zawartych w w/w ewidencji rzutuje bezpośrednio na wysokość należności podatkowych, a tym samym na wysokość dochodów gmin – czytamy w stanowisku ZGWL.

Jak przypominają samorządowcy, w § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034) przewidziano, że starosta zapewnia przeprowadzenie okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych w zakresie zgodności tych danych z treścią dokumentów źródłowych stanowiących podstawę wpisu do ewidencji (pkt 1) oraz zgodności treści mapy ewidencyjnej ze stanem faktycznym w terenie (pkt 2).

Weryfikację, o której mowa w pkt 1, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 10 lat, obejmując nią co najmniej 10 proc. dokumentów źródłowych, które stanowiły podstawę dokonanych zmian w operacie ewidencyjnym. Starosta zarządza sprawdzenie wszystkich danych ewidencyjnych obrębu, jeżeli w wyniku weryfikacji wyjdą na jaw istotne nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji. Natomiast weryfikację, o której mowa w pkt 2, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 15 lat, obejmując nią cały jego obszar.

- Wskazane powyżej obligatoryjne terminy weryfikacji danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków powodują, że względu na brak środków finansowych prace są wykonywane stosunkowo rzadko, a przynajmniej w odstępach czasu nie przystających do realiów urbanistycznych. Na przestrzeni 10-15 lat dochodzi bowiem do szeregu zmian zabudowy gruntów, które niejednokrotnie na skutek zaniechań ich właścicieli nie znajdują odzwierciedlenia w ewidencji – ze szkodą dla gmin – podnoszą samorządowcy z woj. lubuskiego.

Wskazują jednocześnie, że niezwykle pożądanym z punktu widzenia interesów gmin jest zabezpieczenie pieniędzy na weryfikację i sprawdzenie danych ewidencyjnych, aby starostowie inicjowali weryfikację danych ewidencji gruntów i budynków w okresach częstszych niż wyznaczone ramami w/w rozporządzenia.

- Tylko i wyłącznie bowiem tego typu działanie przyczyni się do prawidłowego naliczenia zobowiązań podatkowych - reasumuje ZGWL.

Przypomnijmy, podatek od nieruchomości stanowi największy podatkowy wpływ do budżetów gmin. Ściągalność podatków jest wysoka, ale samym wezwaniem do zapłaty nie da się uzyskać wszystkich należności i gminy zmuszone są kierować sprawy do egzekucji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.