• PARTNERZY PORTALU

Podatek za bieg uliczny: Gminy nie mogą odliczyć całej kwoty VAT

• Gmina nie może odliczyć całej kwoty VAT od kosztów biegu ulicznego.
• Celem imprezy jest popularyzacja biegania, ale także promocja gminy.
• Gmina powinna przyporządkować VAT do czynności nieopodatkowanych.
Podatek za bieg uliczny: Gminy nie mogą odliczyć całej kwoty VAT
Samorząd nie może odliczyć całości podatku VAT od biegu ulicznego, bo jest to też forma reklamy. (fot.jaworzno.pl)

Samorząd nie może odliczyć całości podatku VAT od kosztów biegu ulicznego, ponieważ jest to jedna z form reklamy dla gminy.

Gmina nie może odliczyć całej kwoty VAT

Związek kosztu organizacji biegu ze sprzedażą pakietów startowych jest na tyle odległy, że gmina nie może odliczyć całej kwoty VAT z faktur zakupowych. Tak stwierdziła Izba Skarbowa z Poznania w niedawnej interpretacji. Chodziło o podatkowe rozliczenie organizacji miejskiego biegu.

- Osoby deklarujące chęć udziału w biegu są zobowiązane do uiszczenia opłaty startowej umożliwiającej im wzięcie w nim czynnego udziału. Po wniesieniu opłaty uczestnik imprezy uzyskuje możliwość wystartowania w organizowanym biegu, zostaje mu nadany indywidualny numer startowy, na podstawie którego otrzymuje także „pakiet startowy biegacza”. Gmina zapewnia uczestnikom także m.in. depozyt, szatnie, pomoc medyczną w czasie trwania biegu, a także posiłek regeneracyjny na mecie. Każdorazowo zasady uczestnictwa w biegu określa pisemny regulamin - informuje Izba.

Jakie wydatki poniesie gmina w związku z organizacją biegu?

Gmina, która będzie chciała zorganizować bieg, poniesie wydatki m.in. na:

* przygotowanie terenu oraz trasy biegu,

* obsługę techniczną oraz zabezpieczenie medyczne,

* zapewnienie wody oraz posiłków w trakcie, jak i po zakończonym biegu,

* zakup koszulek technicznych dla uczestników,

* zakup ubezpieczenia dla każdego zawodnika i zakup nagród oraz gadżetów pamiątkowych.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy) oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy). Działalność gmin w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Bieg jest formą promocji gminy

- Głównym celem organizowania przez gminę wydarzenia sportowego jest popularyzacja biegania wśród lokalnej społeczności, jak i promocja gminy, czyli prowadzenie działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu. Zatem w takim przypadku, podatek naliczony od wydatków poniesionych przez wnioskodawcę na organizację tych wydarzeń sportowych nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ odliczenie podatku naliczonego jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika - informuje Izba.

Organ uznał, że gmina, by nie stawiać jej na uprzywilejowanej pozycji, powinna przyporządkować VAT naliczony do czynności nieopodatkowanych, tj. promocji i opodatkowanej sprzedaży pakietów startowych, stosując odliczenie wyłącznie części podatku związanego ze sprzedażą obciążoną VAT.

Szczegóły zobacz w dziale multimedia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE