Pokażą projekt podziemnego dworca

PKP PLK ma ogłosić w poniedziałek wyniki postępowania przetargowego na inżyniera kontraktu przebudowy dworca kolejowego Łódź Fabryczna, a za tydzień ma zostać zaprezentowana koncepcja architektoniczna i technologiczna projektu.
Jak poinformowała w środę w Łodzi dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś, w postępowaniu przetargowym na inżyniera kontraktu wzięły udział firmy i konsorcja z całej Europy. Nie chciała podać nazwy firmy, którą PKP PLK rekomenduje jako zwycięzcę postępowania.

"Firmę, która będzie inżynierem kontraktu, poznamy - jeśli nie będzie odwołań - w przyszłym tygodniu. Jeżeli będą odwołania, to za kilka tygodni" - powiedziała na spotkaniu z dziennikarzami Giedryś.

Dodała, że w przyszłą środę ma się odbyć pierwsza prezentacja koncepcji architektonicznej, technologicznej i technicznej dotyczącej zarówno szlaków kolejowych, tuneli, jak i obiektów podziemnego dworca. "Jej odbiór jest już w toku" - zaznaczyła.

Giedryś zapewniła też, że projekt będzie monitorowany, a co miesiąc mają być dostępne pełne raporty o przebiegu prac i ich zgodności z planem. Raporty ma dostawać też prezydent Łodzi.

"Równolegle trwa procedura pozyskiwania środków unijnych" - zaznaczyła. Projekt ma być finansowany z dwóch źródeł unijnych: na sektor kolejowy i infrastrukturę miejską. "Komisja Europejska będzie w drugiej połowie stycznia wizytowała obiekt i będzie chciała uzyskać pełną informację na temat postępu prac" - zapowiedziała Giedryś.

Koncepcję i dokumentację wykonawczą dla projektu opracowuje firma Systra; pracuje nad nią międzynarodowy zespół projektantów. Według wstępnej koncepcji, dworzec kolejowy znajdzie się 16 metrów pod ziemią. Obok, osiem metrów pod ziemią, ma powstać dworzec autobusowy, a pod nim - parkingi. Na poziomie zero znajdzie się wejście do dworca oraz przystanki tramwajowe i autobusowe komunikacji miejskiej.

Jak podkreślił prezes firmy Torpol, wchodzącej w skład konsorcjum realizującego inwestycję, Tomasz Sweklej, obecnie prace są głównie skoncentrowane na projektowaniu, bowiem dworzec będzie powstawał w systemie "projektuj i buduj". Harmonogram prac ma być znany w lutym przyszłego roku.

"To najważniejsza część przygotowań. Przyjęcie jej przez zamawiającego pozwoli na rozpoczęcie właściwego technicznego projektowania" - dodał.

Na terenie budowy trwają prace rozbiórkowe; rozpoczęły się też badania geologiczne, bo od warunków geotechnicznych zależy jaką metodą będzie budowany dworzec. Najgłębsze odwierty mają mieć ponad 60 m. Przedstawiciele wykonawców zapowiadają, że w związku z budową w 2013 roku konieczne będzie zamknięcie niektórych ulic, m.in. Kilińskiego.

Pytany, co się stanie z ziemią z wykopu pod budowę dworca, Sweklej zaznaczył, że trwa ocena tego materiału pod względem właściwości fizyko-chemicznych, składu i możliwości wykorzystania. "Będziemy się starali maksymalną ilość tego urobku zagospodarować i wykorzystać" - zaznaczył.

Czytaj też:Dzięki przebudowie dworca zyskają narciarze

Budowa podziemnego dworca w Łodzi to jedna z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Pod ziemią znajdzie się osiem torów i cztery perony dworcowe, a nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Powstaną nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, włoska Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Firma Astaldi realizowała już podobne inwestycje m.in. w Bolonii i Turynie.

Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego w Łodzi planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł. Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli pod Łodzią - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

PKP wyrzuciło 7 na 8 firm ...

TOM, 2011-12-15 10:32:54 odpowiedz

Wyniki miały być wczoraj. Dziś nadal ich nie ma.

TOM, 2011-12-13 15:39:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE