PARTNER PORTALU
  • BGK

Pomorskie: Sejmik przyjął budżet województwa na 2015 rok

  • pap    29 grudnia 2014 - 18:42

Prawie co druga złotówka w 2015 r. w Pomorskiem ma być wydana na transport. Na ten cel zaplanowano 386 mln zł z kwoty 786 mln zł przeznaczonej na wydatki. Dochody mają wynieść 765 mln zł. Prawie 21 mln zł deficytu ma być pokryte z tzw. wolnych środków.




Projekt budżetu dla Pomorskiego został przyjęty w poniedziałek podczas sesji sejmiku województwa. Za jego przyjęciem głosowało 24 radnych koalicji PO i PSL, przeciwko było 7 radnych PiS.

W 2015 r. dochody województwa mają wynieść 765 mln zł i będą niższe o ok. 5 procent w porównaniu z 2014 r. W porównaniu z mijającym rokiem Pomorskie ma otrzymać o 40 mln zł niższą subwencję. Jak tłumaczył skarbnik województwa Henryk Halmann, niższe dochody związane są też z niższymi wpływami z funduszy unijnych.

"Kończy się realizacja projektów finansowanych z perspektywy 2007-2013, a realizacja inwestycji z nowej perspektywy 2014-2020 jeszcze może się nie zacząć" - powiedział skarbnik. Zaznaczył, że wpływy z podatków zostały oszacowane na podstawie prognozy przewidywanej w budżecie państwa. Ponad 80 proc. dochodów Pomorskiego stanowią udziały w podatkach CIT i PIT (ponad 307 mln zł) i dotacje celowe.

Wydatki oszacowano na 786 mln zł. 36 proc. tej kwoty ma być wydane na inwestycje. Najwięcej - na transport, przede wszystkim na zakup pojazdów szynowych do obsługi budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (75 mln zł) oraz zakup czterech pojazdów trakcyjnych do obsługi trasy Malbork-Grudziądz (46 mln zł). Na realizację pierwszego etapu projektu kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław przewidziano 25 mln zł. Na przebudowę dróg wojewódzkich na Powiślu i na rozbudowę układów drogowych w Sierakowicach i w Pruszczu Gdańskim zaplanowano łącznie prawie 55 mln zł. W budżecie przewidziano też pieniądze na przygotowanie dokumentacji inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.

Generalnie, jak tłumaczy Halmann, najwięcej planuje się przeznaczyć na transport - 386 mln zł (49,1 proc.), w tym - oprócz inwestycji - m.in. na bieżące utrzymanie dróg i przebudowę mostu w Tczewie - 108 mln zł. Ponad 227 mln zł ma być przeznaczone na pasażerskie przewozy kolejowe, w tym 101 mln zł to dotacja do przewozów kolejowych.

Prawie 10 proc. (77,8 mln zł) ma być przeznaczone na administrację publiczną, niewiele mniej otrzymają kultura i sport - 76,9 mln zł (w tym 68 mln zł dla instytucji kultury). Na rolnictwo - 75,3 mln zł, ochronę zdrowia i politykę społeczną - prawie 55 mln zł. Na oświatę i edukację ma być wydane 39 mln zł.

Skarbnik wyjaśnił, że deficyt budżetowy w wysokości prawie 21 mln zł zostanie pokryty z tzw. wolnych środków. "Województwo po raz trzeci z rzędu nie bierze kredytu na pokrycie deficytu, lecz finansuje go wolnymi środkami" - dodał. Podał, że dług województwa na koniec 2015 r. ma wynosić 322,6 mln zł. Ostatnia rata ma być spłacona w 2027 r. Poinformował, że indywidualny wskaźnik zadłużenia dla Pomorskiego wynosi 14,2 proc., przy dopuszczalnym poziomie prawie 16 procent. "Jest bardzo bezpiecznie" - ocenił.

Wicemarszałek województwa Ryszard Świlski tłumaczył, że transport jest priorytetem dla władz regionu, zwłaszcza w zakresie połączeń komunikacyjnych regionu z Trójmiastem. Ocenił, że "przyszły rok będzie przełomowym momentem w budowie zintegrowanego systemu transportowego na Pomorzu". Jako przykład podał rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) w aglomeracji trójmiejskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w regionie) oraz rozbudowę i poprawę stanu dróg w Pomorskiem (główne inwestycje to drogi wojewódzkie w Pruszczu Gdańskim, Sierakowicach i Celbowie).

Budżet nie rozwiązuje podstawowych problemów pozwalających na rozwój regionu - tak radny PiS Jerzy Barzowski tłumaczył głosowanie klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości przeciwko projektowi. Jak wyjaśnił, chodzi o wysokie bezrobocie, zwłaszcza na obrzeżach województwa. "To przez ostatnie 15 lat nie zostało w żaden sposób rozwiązane"- dodał. Krytycznie ocenił też plan wydatków przewidzianych na rozwój transportu w regionie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.