Porozumienie dla kolei w łódzkim

Władze woj. łódzkiego i spółka PKP PLK chcą wspólnie doprowadzić do budowy i modernizacji linii i dworców kolejowych oraz przygotowanie studium wykonalności dla przystosowania Łódzkiego Węzła Kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości.
Porozumienie dla kolei w łódzkim

"Kooperacja będzie dotyczyła wymiany informacji i udostępniania opracowań dotyczących rozwoju transportu kolejowego w województwie, wspólnego działania zmierzającego do jak najlepszego wykorzystania środków unijnych w latach 2014-2020 oraz wspólnego dążenia do realizacji kluczowych inwestycji" - wyjaśnił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Umowa ws. współpracy między samorządem woj. łódzkiego i PKP PLK zakłada, że wspólne działania doprowadzą do wzrostu konkurencyjności sektora kolejowego, usprawnią połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne, podwyższą jakość, punktualność oraz bezpieczeństwo przewozów oraz zwiększą możliwość korzystania z kolei przez osoby niepełnosprawne.

Wśród kilkunastu kluczowych projektów przy realizacji których samorząd woj. łódzkiego chce współpracować z PKP PLK znalazły się m.in.: budowa dworca Łódź Fabryczna, budowa linii kolejowej w tunelu średnicowym pod Łodzią, budowa wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska, budowa linii kolejowej do portu lotniczego im. Władysława Reymonta wraz ze stacją końcową, budowa i przebudowa kolejnych przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz powstanie studium wykonalności dla przystosowania Łódzkiego Węzła Kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości.

Priorytetem jest również doprowadzenie istniejących już linii kolejowych do takiego stanu, aby jak najmniej było na nich miejsc, w których pociągi muszą zwalniać. "Trzeba jednak również pamiętać o konieczności uzupełniania tych linii. Zasadnym połączeniem, które powinno powstać jest np. połączenie Wielunia z linią kolejową 131, która przyłączy to miasto do magistrali węglowej, a dalej przez Zduńską Wolę do Łodzi" - wyjaśnił Stępień.

Czy i kiedy poszczególne projekty zostaną zrealizowane zależeć będzie m.in. od wysokości dopłat, jakie uda się uzyskać z programów unijnych do 2020 r.

Do 2014 r. strony chciałyby np. doprowadzić do zakończenia budowy wschodniego wiaduktu na stacji Łódź Kaliska. Koszt tej inwestycji, która została wstrzymana w latach 90-tych poprzedniego stulecia, szacuje się na ok. 30 mln zł. Jej dokończenie umożliwiłoby dwutorowy wyjazd ze stacji Łódź Kaliska w kierunku stacji Łódź Chojny (linia kolejowa nr 25). Przed wznowieniem prac spółka PKP PLK musi jednak przejąć dokumentację inwestycji od spółki PKP SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU