PARTNER PORTALU
  • BGK

Potrzebne poprawki w projekcie finansowania przebudowy dróg lokalnych?

  • pt    22 września 2014 - 10:35
Potrzebne poprawki w projekcie finansowania przebudowy dróg lokalnych?

Mechanizm wsparcia przebudowy dróg lokalnych powinien zawierać maksymalny pułap dofinansowania po to, by więcej samorządów miało szanse z niego skorzystać – podkreślają członkowie Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.




Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowało projekt zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którą w budżecie państwa tworzona będzie rezerwa celowa, przeznaczona na wsparcie przebudowy lub remontów dróg lokalnych.

Nowy mechanizm finansowy ma zastąpić zainicjowany w roku 2008 roku Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, którego druga edycja zakończy się w roku 2015.

Począwszy od 2016 roku, 900 mln zł rezerwy celowej będzie przeznaczone na drogi lokalne, a także na skrzyżowania dróg powiatowych i gminnych z drogami krajowymi. Pieniądze pochodzić będą ze sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe i z budżetu.

Czytaj: Ponad 1 mld na mieszkalnictwo, droi i koleje

Zasady podziału tej rezerwy będzie ustalał corocznie minister właściwy do spraw transportu, zamiast - jak do tej pory - minister administracji. Ogólne zasady mają być podobne do obecnych - zadania proponowane przez samorządy będą mogły liczyć na dofinansowanie do wysokości 50 proc. kosztów.

W pierwszym roku - 2016 - kwota rezerwy będzie wynosiła 900 mln złotych, a w kolejnych ma być "nie niższa niż w roku bazowym". Podział tych środków między regiony ma uwzględniać długość sieci dróg publicznych: powiatowych i gminnych w poszczególnych województwach.

Czytaj: Decyzja o systemie opłat za autostady we wrześniu

Polski Kongres Drogowy, po zasięgnięciu opinii środowisk samorządowych - zarządców dróg zaproponował dwie poprawki do projektu. Pierwsza polega na dopisaniu, że minister corocznie określać będzie nie tylko kryteria podziału środków, ale również maksymalną kwotę dofinansowania.

Środowiska samorządowe obawiają się, że pozostawienie tylko zapisu "do 50 proc. kosztów realizacji" mogłoby oznaczać ograniczenie ilości jednostek samorządu terytorialnego i zadań, które skorzystałyby z dofinansowania.

Takie obawy powstają w związku z umieszczeniem w ustawie wśród celów, na które może być przyznawane dofinansowanie - przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi. Standardy dróg krajowych mogą oznaczać, że takie zadania będą mieć wysokie koszty realizacji, co mogłoby wykluczyć wiele samorządów z korzystania z dofinansowania z tego źródła.

Z problemem tych skrzyżowań wiąże się także druga poprawka: PKD proponuje, by zapis o "skrzyżowaniach z drogami krajowymi" zastąpić słowami " skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami wyższej kategorii".

Nie ma bowiem uzasadnienia, dla którego środki z tego mechanizmu mogłyby być przeznaczone na dofinansowanie zadań w zakresie budowy lub przebudowy skrzyżowań jedynie z drogami krajowymi i wyłączenia w ten sposób skrzyżowań z drogami wojewódzkimi.

Dodatkowo, wychodząc poza zakres ściśle uregulowany konsultowaną ustawą, ale bezpośrednio wiążący się ze wsparciem budowy i przebudowy dróg lokalnych, Polski Kongres Drogowy zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, by nowy mechanizm wsparcia budżetu państwa dla inwestycji drogowych w powiatach i gminach stało się narzędziem ujednolicania i podnoszenia standardów całej sieci dróg publicznych.

Oznacza to, że wśród kryteriów decydujących o przyznaniu dofinansowania, musi być pełna zgodność projektu z obowiązującymi warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie - w szczególności dotyczących klasy drogi i szerokości pasa ruchu. Drogi takie powinny również spełniać wymogi traktowane jako fakultatywne, dotyczące oznakowania poziomego i wyposażenia w urządzenia brd.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.