PARTNER PORTALU
  • BGK

Poznań: Umieszczanie reklam, remonty i ogródki piwne w mieście na nowych zasadach

  • PAP/AT    11 października 2017 - 07:55
Poznań: Umieszczanie reklam, remonty i ogródki piwne w mieście na nowych zasadach
Poznań chce lepiej chronić krajobraz miasta (fot.poznan.pl)

Samorząd Poznania chce powołać Park Kulturowy Stare Miasto by lepiej chronić krajobraz miasta.




• Gotowy jest już projekt uchwały powołującej park kulturowy na liczącym niemal 40 hektarów obszarze.

• Jak przekonuje samorząd, dzięki niemu lepiej chroniony będzie krajobraz kulturowy Poznania.

• Ponadto mieszkańcy i odwiedzający miasto będą mogli cieszyć się uporządkowaną i zadbaną przestrzenią.

Gotowy jest już projekt uchwały powołującej park kulturowy na liczącym niemal 40 hektarów obszarze. Znajdują się w nim zapisy regulujące umieszczanie na tym terenie reklam i szyldów, prowadzenie remontów czy funkcjonowanie sezonowych ogródków przy restauracjach. Nowe prawo pozwoli egzekwować przepisy od właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osób prowadzących na terenie Starego Miasta działalność gospodarczą.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się konsultacje projektu przygotowanego przez Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu kulturowego, określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Pozwala ona na uporządkowanie przestrzeni m.in. poprzez ograniczenie nadmiaru elementów reklamowych i wyeksponowanie wyjątkowej architektury obszaru miasta, którego dotyczy.

Czytaj też: Przewodnik „Sprzątamy reklamy” pomoże w walce z reklamowym chaosem?

"Miasto musi mieć narzędzia do walki z chaosem i wrzaskiem przestrzeni, takim narzędziem będzie właśnie ta uchwała. Uporządkowanie przestrzeni miejskiej to jeden ze sposobów podnoszenia komfortu życia w mieście" - powiedziała PAP rzeczniczka poznańskiego magistratu Hanna Surma.

Według proponowanych zasad, na obszarze parku zabroniony będzie handel w bramach, podcieniach budynków i poza budynkami. Wyjątek stanowić będzie sprzedaż pamiątek i kwiatów w określonych miejscach na Starym Rynku, handel podczas imprez i na placu Wielkopolskim, gdzie znajduje się targowisko. Zabronione będzie wykorzystywanie jako nośników reklamowych obiektów małej architektury, urządzeń infrastruktury technicznej, czy elewacji budynków. Regulacją objęte zostaną też wszystkie szyldy.

W projekcie uchwały znajdą się ponadto zapisy mówiące o tym, jak należy przeprowadzać remonty budynków, czy w jaki sposób lokalizować urządzenia techniczne tj. klimatyzatory. "Takie detale decydują o wyjątkowości Starego Miasta. Do tej pory przestrzeń wokół zabytku nie była tak chroniona jak sam zabytek. A przecież o unikalności tego miejsca świadczą nie tylko obiekty, ale również ich otoczenie" - poinformowała miejski konserwator zabytków Joanna Bielawska-Pałczyńska.

Wcześniej podobne regulacje wprowadziły inne polskie miasta. Jak przekonuje poznański magistrat, doświadczenia Krakowa, Wrocławia czy Łodzi pokazują, że dzięki takim przepisom przestrzeń objęta ochroną zmieniła się na lepsze.

Pierwsze spotkanie konsultacyjne projektu uchwały odbędzie się w przyszły wtorek. Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków zorganizuje też warsztat projektowy, który odbędzie się 21 października.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.