Pozyskiwanie informacji publicznej - problem dewelopera

Zgodnie z treścią art. 1 ust. dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w u.d.i.p. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c u.d.i.p., udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań - głosi wyrok WSA w Warszawie.
Pozyskiwanie informacji publicznej - problem dewelopera
Deweloperowi odmówiono udzielenia dostępu do informacji, tłumacząc, że ma ona charakter przetworzony oraz, że wiązałoby się to z analizą rejestrów sprzed 10 lat (fot. pixabay)

Polski Związek Firm Deweloperskich zwrócił się do wojewody z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej liczby przypadków, w których ten podejmował działania związane ze stwierdzeniem nieważności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w okresie ostatnich 10 lat. Wnioskodawca wystąpił również o informację, czy w ramach nadzoru nad podległymi jednostkami samorządu terytorialnego stwierdzono nieważność uchwały bądź dokonano uchylenia zarządzenia lub decyzji, które nakładałyby obowiązek ponoszenia opłaty planistycznej przez użytkownika wieczystego.

Wojewoda odmówił udzielenia dostępu do takiej informacji, tłumacząc, że ma ona charakter przetworzony oraz, że wiązałoby się to z analizą rejestrów sprzed 10 lat, co wymusiłoby zaangażowanie dużej liczby pracowników. Wojewoda dodał, że udostępnianie informacji przetworzonej jest możliwe tylko w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie ważne dla interesu publicznego, a związek deweloperów takiej przesłanki nie spełnia. Takie stanowisko podzielił też Minister Infrastruktury i Rozwoju. Wnioskodawca twierdził jednak inaczej, argumentując, że jest organizacją pracodawców, której statutowym obowiązkiem jest działalność na rzecz poprawy warunków działania inwestorów mieszkaniowych.

Dodatkowo wnioskodawca powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 grudnia 2011 r. (sygn. akt I OSK 1505/11), w którym wyrażono pogląd, że informacje ze sfery działalności organu gminnego w zakresie budownictwa mieszkaniowego wypełniają przesłankę szczególnej istotności dla interesu publicznego, ponieważ służą analizie wpływu długości postępowań administracyjnych na proces zaspokajania potrzeb mieszkaniowych obywateli.

Zdaniem sądu: W efekcie, wyrokiem z dnia 29 października 2015 r. (sygn. akt II SA/Wa 1001/15) WSA w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję ministra oraz utrzymaną nią w mocy decyzję wojewody o odmowie udostępnienia informacji publicznej. W uzasadnieniu orzeczenia sąd wskazał, iż zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 u.d.i.p., każda informacja o sprawach publicznych jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w u.d.i.p. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c u.d.i.p., udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań.

Sąd uznał, że informacje, o którą wystąpił wnioskodawca, są w istocie przetworzone, ale publiczny charakter żądanej informacji był w przedmiotowej sprawie bezsporny, bo jego działania mogą m.in. przyczynić się do poprawy funkcjonowania rynku mieszkaniowego.

Sprawę komentuje Joanna Kostrzewska, radca prawny w kancelarii Ziemski & Partners: - Pojęcie informacji publicznej przetworzonej do dziś nie doczekało się definicji legalnej, stąd jego zdefiniowanie stało się wyzwaniem zarówno dla doktryny jak i judykatury. 15-letni okres obowiązywania ustawy o dostępie do informacji publicznej i szereg pojawiających się w praktyce wątpliwości związanych z kwalifikowaniem informacji publicznej jako przetworzonej pozwolił w końcu na, można rzec, jednolite ukształtowanie zakresu tego pojęcia. W świetle dominującego stanowiska sądów administracyjnych, za informację publiczną przetworzoną uważa się taką informację, która została opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy i na podstawie kryteriów przez niego wskazanych.

Innymi słowy jest to informacja, która zostanie przygotowana "specjalnie" dla wnioskodawcy wedle kryteriów wskazanych w złożonym wniosku. Jednocześnie sądy wskazują, że udostępnienie informacji przetworzonej poprzedzone jest wytworzeniem przez podmiot zobowiązany, jakościowo nowej informacji poprzez dokonanie m.in. takich działań, jak analizy, obliczenia, zestawienia, podsumowania, a więc działań, które połączone są z zaangażowaniem intelektualnym. Należy pamiętać, że udostępnienie informacji publicznej przetworzonej wymaga wykazania przez wnioskodawcę, że jej uzyskanie uzasadnione jest istnieniem szczególnie istotnego interesu publicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU