PARTNER PORTALU
  • BGK

PPP w transporcie miejskim. Kraków szuka partnera do budowy linii tramwajowej

  • Michał Wroński    2 sierpnia 2018 - 06:00
PPP w transporcie miejskim. Kraków szuka partnera do budowy linii tramwajowej
Kraków chce wybudować nową linię tramwajową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. (fot. ZIKIT Kraków)

Do tej pory w formule partnerstwa publiczno-prywatnego realizowano inwestycje w zakresie gospodarki odpadami, branży wodno-kanalizacyjnej, infrastruktury cyfrowej, sportowej czy parkingowej. Teraz na horyzoncie pojawiają się pierwsze projekty dotyczące infrastruktury transportu publicznego. Najbliżej wejścia w komunikacyjne PPP jest Kraków. Kto będzie następny?




  • Kraków chce wybudować nową linię tramwajową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. To byłby pierwszy taki projekt w Polsce.
  • Gotowość wykonania w miastach Górnego Śląska i Zagłębia „metra pod klucz” zadeklarowała niedawno firma Alstom. Władze Metropolii na razie są dość wstrzemięźliwe w komentowaniu tej oferty.
  • Samorządowcy i eksperci doceniają PPP jako źródło kapitału, ale mają obawy co do podziału ryzyka i faktycznych kosztów przeprowadzonych w ten sposób inwestycji.

Ścieżki (a może raczej należałoby napisać „tory”) przeciera Kraków. Tamtejszy Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podał właśnie, że siedem firm zgłosiło chęć uczestnictwa w dialogu konkurencyjnym dotyczącym zaprojektowania, budowy, sfinansowania, po czym 20-letniego utrzymania nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Współpracą z miastem zainteresowane są NDI Projekt 101, Vardun, Via North, Emsworth Investments, Mota-Engil Central Europe PPP, a także konsorcja Budimexu (lider), Asfaltu Śląskiego WPRINŻ i FBSerwis oraz PPP Solutions Polska (lider) i tureckiego Gulemak AGir Sanayi Insaat ve Taahhut. Z tego grona ma zostać wybrana trójka, która weźmie udział w dalszej części postępowania.

Umowa na prawie ćwierć wieku

Zgodnie z przyjętym przez miasto harmonogramem dialog z potencjalnymi partnerami prywatnymi ma trwać do października. Później – do lutego 2019 r. – mieliby oni czas na składanie ofert. Wybór tej najkorzystniejszej miałby nastąpić do kwietnia 2019 roku, zaś zwieńczeniem całej procedury miałoby być zawarcie przez miasto (w maju-czerwcu 2019 r.) umowy PPP.

Umowa z ewentualnym partnerem miasta miałaby zostać zawarta na ok. 23,5 roku, z czego 3,5 roku miałoby zostać poświęcone na projektowanie i budowę (wraz z pozyskaniem zgód i niezbędnych pozwoleń administracyjnych), zaś przez kolejne dwie dekady wybrany operator zajmowałby się utrzymywaniem wybudowanej przez siebie infrastruktury, za co pobierałby opłaty od miasta. Jakich pieniędzy oczekiwałby za taką usługę od samorządu? To właśnie ma się wyjaśnić w trakcie dialogu technicznego. Jak podaje jednak krakowski ZIKIT, strona publiczna na realizację przedsięwzięcia zamierza przeznaczyć ponad 455 mln zł. Sam koszt budowy nowej linii i towarzyszącej jej infrastruktury (m.in. 9 par przystanków i 950-metrowego tunelu) został przez miasto oszacowany na ok. 375 mln zł brutto. Co istotne, przez cały okres obowiązywania umowy linia pozostawałaby własnością miasta.

Czytaj: Komunikacja miejska w Polsce w 2018 roku: Warszawa i Poznań wydadzą najwięcej

Pilotaż wymuszony brakiem pieniędzy 

To pierwszy taki projekt w Polsce. Przedstawiciele krakowskiej spółki nie kryją, że zdecydowano się na takie rozwiązanie w związku „z brakiem środków budżetu miasta na jego realizację i w związku z brakiem dotacji unijnych na jego dofinansowanie” (jak można przeczytać na stronie internetowej ZIKiT-u). Ze względu na pilotażowy charakter projektu eksperckie wsparcie udzieliło miastu Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.