Praca po godzinach będzie zależeć od zgody urzędnika

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna
  • 04-08-2010
  • drukuj
Wszyscy urzędnicy, niezależnie od płci, opiekujący się dziećmi do lat 8 lub chorymi osobami, będą mogli odmówić pracy w nadgodzinach, w nocy, w niedzielę lub w święta.

Żeby urzędnik pracował po godzinach, pracodawca będzie musiał uzyskać na to jego zgodę. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o pracowniach urzędów państwowych. Dziś w Sejmie odbędzie się jego pierwsze czytanie. Projekt został przygotowany przez komisję nadzwyczajną Przyjazne Państwo – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Obecnie obowiązuje bezwzględny zakaz dodatkowej pracy tylko dla kobiet (urzędniczek) opiekujących się małymi dziećmi oraz osobami wymagającymi stałej opieki. Po zmianach zarówno mężczyźni, jak i kobiety będą mogli decydować o tym, czy chcą dłużej zostać w pracy. Dotychczas nawet za zgodą urzędniczki pracodawca nie mógł jej zlecić pozostania po godzinach.

Zgodnie z przepisami czas pracy urzędnika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo. W uzasadnionych wypadkach czas ten może zostać wydłużony do 12 godzin. Jeśli jest taka potrzeba, urzędnicy muszą również pracować w nocy, w święta i w niedziele. Tych wyjątków nie stosuje się do kobiet w ciąży. Po zmianach będzie je nadal obejmował bezwzględny zakaz pracy w nadgodzinach.

Podobne rozwiązania już funkcjonują w odniesieniu do osób zatrudnionych na podstawie ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU