PARTNER PORTALU
  • BGK

Problemy małych samorządów

  • ZWI    15 stycznia 2013 - 09:20
Problemy małych samorządów

Brak wystarczających kompetencji w urzędzie jest często wskazywany jako problem i przyczyna nieprawidłowości przy stanowieniu prawa miejscowego.




Szereg samorządów gminnych i powiatowych to jednostki małe i słabe finansowo. W perspektywie czasu mogą one nie być w stanie udźwignąć trudniejszych i droższych zadań publicznych starzejącego się kraju - tak wynika z opracowania Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji „Ocena samorządów lokalnych".

Według raportu, najmniejsze samorządy gminne, mimo najwyższych wydatków na mieszkańca, nie posiadają dużych zdolności rozwojowych. Przez to nie są w stanie skutecznie wpływać na podniesienie jakości życia swoich mieszkańców.

Nie chodzi tu tylko o potencjał finansowy. Jednostki takie mają ograniczone eksperckie zasoby kadrowe, przez co niższy jest ich ogólny potencjał instytucjonalny.

Zadania realizowane przez samorząd wymagają wiedzy z bardzo różnych dziedzin. Tymczasem, kiedy w urzędzie pracuje kilkanaście osób, jedna osoba musi zajmować się różnymi zagadnieniami.

Brak wystarczających kompetencji w urzędzie jest często wskazywany jako problem i przyczyna nieprawidłowości przy stanowieniu prawa miejscowego, zwłaszcza uchwał podatkowych czy planów zagospodarowania przestrzennego.

Tymczasem dla rozwoju e-administracji kluczowe są kompetencje w dziedzinie informatyki.

- Bez odpowiednich zasobów kadrowych wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań teleinformatycznych w samorządach nie będzie możliwe - czytamy w raporcie.

W tym kontekście niepokoi fakt, że - jak pokazują badania opublikowane w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w liczbach" - obsługa informatyczna nie stanowi priorytetu dla gmin. Z 1127 urzędów gmin objętych badaniem 56 nie zatrudniało żadnej osoby do obsługi informatycznej urzędu, w 845 przypadkach była to jedna osoba.

Według raportu alternatywą dla małych samorządów gminnych jest współpraca. Samorządowe prawo ustrojowe od lat przewiduje wiele form kooperacji (porozumienia i związki międzygminne, spółki komunalne etc.), wśród których brakuje jednak postulowanych przez samorządy związków gminno-powiatowych.

W ustawach szczególnych tkwią jednak bariery, które podważają sens współpracy. W niektórych przypadkach prawo nie pozwala na tworzenie wspólnych instytucji usługowych na terenie np. kilku gmin.

Na przykład każda gmina powinna zapewnić opiekę przedszkolną przy pomocy własnych struktur, mieć szkołę podstawową i gimnazjum.

Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują ośrodki pomocy społecznej. To kolejna instytucja, która powinna znaleźć się w każdej gminie. Prawo wymaga też, aby każda gmina posiadała bibliotekę publiczną.

- Wymóg posiadania tych instytucji kosztuje i podważa ekonomiczny sens współpracy samorządów, zlecania zadań, czy nabywania usług od dostawców prywatnych. Usunięcie tych i podobnych barier dałoby samorządom jasny sygnał, że inicjatywa reorganizacyjna znajduje się po ich stronie - czytamy w raporcie.

Jednak według resortu, obserwacja zmian przepisów dotyczących poszczególnych instytucji publicznych na poziomie lokalnym pozwala zauważyć wyraźną tendencję do racjonalizowania kosztów ich działania poprzez zmiany o charakterze legislacyjnym.

Choćby ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech wprowadza możliwość tworzenia w gminach zespołów żłobków lub klubów dziecięcych. Samorządy mogą też łączyć różne formy organizacyjne instytucji kultury, m.in. teatry, galerie, orkiestry i ogniska muzyczne.

Według ministerstwa, zmiany te sygnalizują wyczerpywanie się obecnego modelu organizacyjnego instytucji samorządowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • mieszkaniec, 2013-01-19 18:28:58

    Samorządy potrzebują gruntownej roformy (min. zwiększyć wpływ mieszkańców na działania samorządu), należy zlikwidować najmniejsze połączyć z sąsiednimi co pozwoli zmniejszyć armię lokalnej biurokracji, która wiernie służy lokalnym wójtą miast obywatelom itd.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.